Faillissement dreigt voor Musical `Grace'

Verschillende leveranciers aan de musical Grace hebben hebben het faillissement van de producent, Maaster Theaterproducties aangevraagd. Focus BV, die de belichting verzorgde, en Pieter Smit, die het transport deed, zeggen dat zij nog tienduizenden euro van de producent tegoed hebben.

Inmiddels hebben ook acht andere schuldeisers zich gemeld, van de tapijtlegger, de tentenbouwer, tot de producent van de promotie-cd, Tony Alberti. De advocaat van de gedupeerden denkt dat nog veel meer crediteuren zich bij hem zullen melden. Ook het te vorderen bedrag, dat nu 200.000 euro bedraagt, zal dan flink oplopen.

Volgens de schuldeisers is producent Bert Maas eind december gestopt met het betalen van zijn rekeningen. Sommige zeggen vanaf september geen geld te hebben ontvangen. De schuldeisers proberen Bert Maas, eigenaar van Maaster, zelf aansprakelijk te stellen. Maas was niet bereikbaar voor commentaar. De rechter doet binnen twee weken uitspraak over het faillissement.

Voor Piet Mekel van Focus BV was de druppel die de emmer deed overlopen een persreisje dat Bert Maas in januari naar New York organiseerde, waar de hoofdrolspelers uit Grace, Ernst Daniel Smid en Joke de Kruijf, optraden in een gala gewijd aan componist Cy Coleman. Maas hoopte met dit optreden Amerikaanse interesse in zijn musical op te wekken. Volgens Mekel liep Maas flink `poenerig' te doen op deze reis: ,,Het steekt ons dat Bert Maas zo openlijk met geld smijt en roept dat hij een droom heeft zien uitkomen. Terwijl hij niet eens zijn rekeningen betaalt.''

Gisteren werd bekend dat de musical op 28 april voortijdig wordt gesloten, na tegenvallende verkoopcijfers. Grace, een musical van Cy Coleman en Seth Gaaikema over het leven van Grace Kelly, is opgezet door Bert Maas, een nieuwkomer in de theaterwereld. Hij liet voor acht miljoen euro een theatertent bouwen in Amsterdam-Zuidoost. Met de Amerikaanse musicalcomponist Cy Coleman haalde hij een grote naam in huis. Maas contracteerde een orkest van vierentwintig man. De als paleis ingerichte tent maakte een royale indruk, met veel `lakeien', luxe zitjes en klatergoud. Onder grote belangstelling ging de musical op 25 oktober vorig jaar in première.

Vanaf het begin waren er echter tegenslagen. De tentopbouw was veel duurder dan verwacht, de grond was te drassig, er was onduidelijkheid over de telefoonnummers voor de reservering, en de wachttijd op die nummers was aanvankelijk gemiddeld 27 minuten. De kritieken waren na de première gematigd, en het publiek blijft weg, waardoor Maas naar verluidt een half miljoen euro verlies per maand draait. In het theater kunnen twaalfhonderd man. In de weekends zit het aardig vol, maar doordeweeks zitten er meestal maar een paar honderd bezoekers. Sinds kort werd gestunt met twee kaarten voor de prijs van één, inclusief twee glazen `champagne'.