Schrempp: crisis? Welnee, Daimlers strategie deugt

De beurswaarde van DaimlerChrysler, het grootste industriële concern van Duitsland, is bijna gehalveerd. Toch houdt topman Jürgen Schrempp onverminderd vast aan zijn strategie.

Ogenschijnlijk ongebroken nam Jürgen Schrempp gisteren plaats achter de bestuurstafel. DaimlerChrysler, het grootste Duitse industriële concern, hield zijn jaarlijkse persconferentie. De topman lichtte de jaarcijfers toe – met dezelfde bravoure als in de hoogtijdagen van de inmiddels failliete dochter Fokker. En weer deed hij een aantal boude uitspraken. Voor dit jaar vorspelde hij een ondergrens van 1,7 miljard euro (operationele) winst en tevens herstel bij de zwaar noodlijdende Amerikaanse dochters Chrysler en Freightliner, de naam waaronder Mercedes-Benz vrachtwagens in de VS produceert.

Het zijn voorspellingen waar de andere `Macher' uit de Duitse autoindustrie, Ferdinand Piëch van Volkswagen, zich niet aan waagt. Ondanks het feit dat Piëch met VW een recordwinst over 2001 behaalde en een concern voor zijn opvolger Pischetsrieder achterlaat dat vanuit een bijkans failliete situatie in 1993 is opgeklommen tot de derde autofabrikant ter wereld, beseft Piëch dat het momenteel met de autoindustrie slecht is gesteld.

Schrempp denkt anders, meeslepender. Zo kondigde hij in 1998 de fusie van Mercedez-Benz en Chrysler aan als ,,de eerste wereldwijd grensoverschrijdende fusie, die het gezicht van de autoindustrie totaal zal veranderen.'' In feite denkt hij daar, ondanks het zware verlies bij Chrysler, nog steeds zo over.

Al zal wel volgens Schrempp het `wereldproduct' DaimlerChrysler – dat voor de belangrijke Aziatische markt ook een controlerend belang in de Japanse autofabrikant Mitsubishi heeft genomen – pas binnen tien jaar echt tot volle bloei komen. Het is de vraag of hij van de aandeelhouders die tijd krijgt. Sinds begin deze maand is de koers van het aandeel met 15 procent geslonken. Sinds het begin van de fusie zelfs meer dan 40 procent. Dat kan voor Schrempp wel eens gevaarlijk vuurwerk opleveren, als in april de aandeelhoudersvergadering plaatsheeft.

DaimlerChrysler heeft over 2001 een nettoverlies van 662 miljoen euro geleden, voornamelijk door het verlies van 2,18 miljard euro bij Chrysler. Toch houdt Schrempp aan de band met Chrysler onverminderd vast. Vorig jaar had grootaandeelhouder en huisbankier Deutsche Bank nog twijfel over de fusie, die feitelijk een overname door Daimler was. Schrempp blijft zijn stokpaardjes berijden. ,,Als we niet hadden gediversificeerd en naar meer volume gestreefd, dan had het concern niet eens meer bestaan.'' En: ,,Andere bedrijven proberen hun problemen op te lossen door van strategie te veranderen. Wij zoeken de oplossing liever in de operationele sfeer.''

Dieter Zetsche, de gedoodverfde opvolger van Schrempp, lijkt het lek in de VS bij Chrysler redelijk boven water te hebben. Ten koste van 26.000 banen, een vijfde van het personeelsbestand. Chrysler is volgens het gerenommeerde onderzoeksbureau voor de autoindustrie J.D.Powers dan ook een heel wat afgeslankter en efficiënter bedrijf dan de concurrende grote twee uit Detroit, General Motors en Ford.

Alleen wacht Zetsche met smart op nieuwe investeringen voor meer modellen voor Chrysler. Maar het zwaartepunt van zulke investeringen ligt in Duitsland, bij Mercedes-Benz, het vlaggenschip, dat met topwinsten en topverkopen in Europa en de VS (waar vooral de dure S-klasse een goudmijn is) de kar trekt bij DaimlerChrysler. Met trots kondigde Mercedes-Benz directeur Jürgen Hubbert aan dat Mercedes en Smart vorig jaar voor het eerst meer dan 1,1 miljoen auto's hebben verkocht. En de fabrikant gaat door. Met een nieuwe E-klasse, die dit voorjaar bij de dealer staat, met de S-klasse, die een facelift krijgt, een nieuwe CLK-uitvoering, met het topmodel Maybach en met het onverminderde succes van de C-klasse, denkt Hubbert het marktaandeel van Mercedes-Benz dit jaar verder te vergroten.

Het succes vormt één van de weinige lichtpuntjes voor Schremp, wiens concern als geheel door een diep dal gaat. Zelf hoor je hem niet klagen. Een dal? ,,Zo werkt dat nu eenmaal in deze industrie.''