Nieuwe wind is tegenwind bij postbedrijf TPG

TPG presenteerde vanochtend mooie winstcijfers dankzij kostenbezuinigingen en groei over de grenzen. Maar deze remedies zijn eindig.

Een medewerker zette kort voor aanvang van de persbijeenkomst de deur open van het bezorgautootje, zodat de tv-camera's de letters TNT niet zouden missen. Een dynamisch muziekje zwol aan, toen de raad van bestuur van TNT Post Groep (TPG) binnenstapte voor de presentatie van de voorlopige jaarcijfers over 2001 – ,,Een teken dat er een nieuwe wind waait'' heette het. Peter Bakker liet zich glunderend fotograferen voor zijn eerste persconferentie als topman van TPG.

De première van Bakker als CEO & Chairman vanmorgen lijkt op het eerste gezicht alleszins geslaagd. TPG noteerde een winststijging met 21,2 procent tot 555 miljoen euro, waarmee de eigen winstraming van ,,tenminste'' 20 procent werd gehaald. Tegelijkertijd signaleerde Bakker echter ,,enige onderliggende trends'', die ervoor zorgen dat TPG voor dit jaar uitgaat van een winststijging van slechts 5 tot 10 procent. De koers van het aandeel TPG kreeg op de beurs vanmorgen een forse tik.

TPG heeft drie divisies: naast `post' zijn dat `express' – de bezorging van onder meer pakjes – en `logistiek' – het beleveren van bedrijven die dat niet zelf meer willen doen, zoals bijvorbeeld in de automobielindustrie. In alle divisies werden de marges verbeterd dankzij het strikt letten op de kosten. Dat is Bakker als voormalige hoogste boekhouder bij TPG wel toevertrouwd. Zo mogen de sales managers voor het binnenhalen van vervoerscontracten niet al te scheutig meer zijn met kortingen. Tegelijkertijd is geen van de drie divisies zonder problemen.

De divisie post en met name de aloude postbezorging in Nederland is nog altijd de grote winstmaker van TPG. De divisie groeide met 5,1 procent, zij het dat meer dan de helft van deze extra omzet is gekocht met overnames. De marge (operationele winst als percentage van de omzet) groeide van 19,2 procent tot 20 procent, met name dankzij kostenbesparingen in Nederland en gekochte winst in het buitenland. De `monopoliewinst' die TPG boekt op de bezorging van post tot 100 gram – goed voor eenderde van de omzet van Post – ligt zelfs nog wat hoger met een marge van 22 procent. De burger die de brieven op de bus doet, blijft dus een belangrijke klant voor TPG.

Alleen doen burgers en bedrijven dat steeds minder. Het volume geadresseerde post daalde met 0,8 procent, terwijl de geadresseerde direct mail met 2,1 procent terugging. De teruggang van de reclamefolders in de brievenbus is een afspiegeling van de economische tegenwind, die bedrijven noopt hun reclame-uitgaven te beperken. De afname van de geadresseerde post is daarentegen structureel volgens TPG, dat in dit jaar een krimp van 1 tot 2 procent verwacht.

Om bij deze krimp in Nederland voldoende winst te blijven maken heeft TPG twee remedies. Allereerst moeten in Nederland de kosten omlaag door de bezorging verder te automatiseren en het aantal banen te schrappen, een operatie die binnen een jaar of zes uiteindelijk een jaarlijkse besparing van 320 miljoen euro moet opleveren. Het wordt een flinke klus om de bonden te overtuigen. De AbvaKabo heeft vorig jaar na het uitlekken van de eerste snoeiplannen al gewaarschwud voor NS-achtige toestanden. Ten tweede werkt TPG onder de vlag European Networks aan groei over de grenzen, maar als de overnames niet worden meegeteld werd er in 2001 geen omzetgroei geboekt. Verdere groei is ook lastig, doordat de liberalisering van de postmarkt buiten Nederland traag verloopt.

Express heeft een moeilijk jaar achter de rug met een omzetdaling van 0,1 procent. Dat kwam voor een deel door de economische teruggang in de tweede helft van het jaar en de aanscherping van de luchtvaartregels in de Verenigde Staten na 11 september. Voor een ander deel kwam het door het bedrijf in Australië, dat een verlies van 28 miljoen euro heeft geleden. ,,De integratie is niet goed gedaan door het management, door ons dus'', zei Bakker. Het management in Australië is vervangen, maar TPG verwacht daar pas op zijn vroegst in het vierde kwartaal weer wat winst te maken.

Logistiek boekte een spectaculaire omzetgroei van 43,3 procent – vooral dankzij overnames (35,4 procentpunt) – terwijl de operationele winst dankzij kostenbesparingen nog harder steeg (63,6 procent). Toch liet ook hier de economische teruggang zich voelen in de autonome groei, die in het vierde kwartaal afvlakte tot 2,3 procent. De ,,nieuwe wind'' van Bakker is vooralsnog een tegenwind.