Musical Grace leed aan overmoed

De musical `Grace' waaraan binnenkort een voortijdig einde komt, kampte met beginnersproblemen en stond in het teken van de overmoed van de initiatiefnemer. Per maand zou er een miljoen verlies worden geleden.

De musical Grace, die eind april voortijdig sluit, heeft vanaf het begin in het teken gestaan van de overmoed van de initiatiefnemer. Bert Maas, een bemiddeld zakenman zonder theaterervaring, trok er uit eigen zak zo'n twintig miljoen gulden voor uit om een nieuwe musical te maken op internationale schaal. Hij koppelde de gerenommeerde Broadway-componist Cy Coleman (Sweet Charity) aan tekstschrijver Seth Gaaikema, liet een tijdelijk theater met paleisachtige trekken bouwen, zette 24 orkestleden in de orkestbak en organiseerde – buiten alle reguliere circuits om – een eigen ticketservice. Daarbij zijn zo veel beginnersfouten gemaakt, dat de show al vanaf de première in oktober met problemen te kampen had.

Alle betrokkenen zijn het er inmiddels over eens, dat die première veel te vroeg kwam. Terwijl de spelers moesten repeteren met tekst en muziek, waaraan nog dagelijks van alles werd veranderd, werd om hen heen tot op het laatste moment aan het theater gebouwd. De bouwers hadden met allerlei tegenslagen te kampen: de grond bleek drassiger te zijn dan men verwachtte, en na de rampen in Enschede en Volendam stelde de gemeente extra strenge veiligheidseisen. Ook vormde Maas met zijn royale optreden – hij wekte de indruk dat geld geen rol speelde – een onweerstaanbaar doelwit voor lieden die graag een graantje meepikten. Zo kreeg hij op publicitair en logistiek gebied verkeerde adviezen die hij later moest corrigeren. Een ticketlijn met een gemiddelde wachttijd van 27 minuten, zoals in het begin, is geen aanbeveling.

Grace kreeg lauwe kritieken, omdat vooral op de dramaturgie van de show veel viel aan te merken. Dat zette de toon. Hoewel er in de afgelopen maanden nog nummers zijn geschrapt, zodat het tempo nu hoger ligt, drong dat tot de publiciteit niet meer door. Des te onfortuinlijker was de grote concurrentie: er staan dit seizoen maar liefst 19 musicals in de Nederlandse theaters, waaronder de onbetwiste Joop van den Ende-hit Aida in het Circustheater in Scheveningen. Op doordeweekse avonden waren er van de 1200 zeer gerieflijke Grace-stoelen niet meer dan enkele honderden verkocht. In het weekeinde zat het soms bijna vol, maar dat kon de productie niet meer redden. Volgens een ingewijde verloor Maas circa een miljoen gulden per maand aan de show.

Intussen hopen de makers dat er niettemin een Amerikaanse versie van Grace zal worden gemaakt, met een danig herschreven script en een Amerikaanse bezetting. Dan zou het vermetele avontuur toch nog goed kunnen aflopen.