Unilever haalt 4 mln beren terug

Voedingsmiddelen- en zeepfabrikant Unilever moet van de Amerikaanse autoriteiten zo snel mogelijk vier miljoen teddyberen terughalen. De Amerikaanse Consumer Product Safety Commission heeft vanochtend laten weten dat de ogen en neuzen van de beren te makkelijk loslaten. Kleine kinderen kunnen die in hun mond steken en stikken, zo waarschuwt deze organisatie.

De pluche, crêmekleurige teddybeer is 25 centimeter lang. De beren werden de afgelopen drieëeneenhalf jaar gratis weggegeven bij aankoop van een flesje Snuggle wasverzachter. Vorig jaar werd het Nederlands-Britse bedrijf al gedwongen om duizenden gele beren terug te halen die bij een flacon Snuggle werden weggegeven. Bij deze berensoort liet het kwastje op hun slaapmuts soms los.

De Amerikaanse commissie kwam tot haar beslissing nadat er de afgelopen jaren 32 klachten waren binnengekomen van consumenten wier teddyberen een neus of oog verloren. Voorzover bekend zijn er door de productiefout geen kinderen omgekomen door verstikking. De commissie adviseert de miljoenen consumenten in ruil voor het verlies van hun teddybeer Unilever te vragen om tegoedbonnen voor flessen wasverzachter te sturen.

Een woordvoerder van Unilever kon vanochtend nog geen reactie geven, omdat zijn Amerikaanse collega's onbereikbaar waren. Unilever verkoopt in Europa een vergelijkbaar product, in Nederland Robijn genaamd, maar de multinational kent op het vasteland geen vergelijkbare acties.