Opvolger F-16 1

In de discussie over de opvolger van de F-16 wordt (on)behoorlijk gegoocheld met allerlei feiten en mogelijkheden. Ineens komt Dassault voor de Rafale met een kostprijs per stuk die $ 10 miljoen lager is dan voorheen steeds in de pers werd vermeld. Laat Dassault nu ineens ook de per stuk inbegrepen kosten voor reserve-onderdelen en opleiding en training weg? De JSF-propagandisten willen namelijk nog wel eens een kale JSF vergelijken met de prijs voor een totaalpakket Rafale en een totaalpakket Eurofighter. Voorts berust de gesuggereerde prijs per JSF op een bizar aantal af te zetten toestellen. JSF-sceptici zouden in hetdebat eens `gebruik' moeten maken van het drama met de F-22 Raptor: een steeds kleiner aantal toestellen voor een steeds hogere prijs per stuk.

NRC Handelsblad van 7 februari gaat evenwel nog verder. Bij de JSF zou het een toestel betreffen ,,dat alleen nog maar op de tekentafel bestaat''. Dat is pure kletskoek. Of hebben die tekentafels soms gevlogen? Zowel van de JSF van Boeing (de XF-32) als van de JSF van Lockheed (de XF-35) bestaan prototypes die inmiddels vele uren hebben gevlogen. Mede op grond van die vliegtests heeft de Amerikaanse luchtmacht gekozen voor de (X)F-35 van Lockheed.