Onderschriftenwedstrijd

Op de foto van vorige week keek een verzamelaar door de bagageruimte van de duurste speelgoedtrein ooit: een ruim drie meter lange Märklin, locomotief met wagons, uit 1906. Half december werd hij voor het recordbedrag van 114.000 pond (ongeveer 185.000 euro) geveild bij Christie's in Londen. De gelukkige Duitse koper kreeg er bijna zeventig meter rails bij.

Een flink aantal inzenders kwam op de gedachte dat de NS wel eens speelgoedtreinen zou kunnen inzetten als oplossing voor het gebrek aan materieel – daar vinden ze het bedrijf blijkbaar onhandig genoeg voor. ,,Bij de oplevering aan NS van gereviseerd tweedehands spoorwegmaterieel uit Duitsland bleek dat dit afkomstig was uit de Märklin-fabrieken. Volgens de Nederlandse Spoorwegen is er indertijd gekozen voor de offerte met de laagste prijs'', schrijft Ernst van der Pols uit Zuidland. Andere inzenders hebben het over bezuinigen op rijtuigen door kleinere modellen te nemen, zoals Barbara van den Boezem uit Rohen. Er waren veel verwijzingen naar Madurodam en woordspelingen die te maken hadden met verkeerd begrepen inkrimpen van het bedrijf of het materieel.

In twee reacties werd de schuld voor problemen met het openbaar vervoer niet bij de NS of de politiek gelegd. ,,Voor dit probleem heeft zelfs mevrouw Netelenbos geen oplossing!'', uit A. van der Knaap uit Oostvoorne zijn bewondering voor de bewindsvrouwe. En Stefan Louwers uit Amsterdam constateert: ,,Het capaciteitstekort bij de NS wordt mede veroorzaakt door groeiende vetzucht bij de passagiers''.

Origineel was verder nog ,,Oriëntexpres na wasbeurt flink gekrompen'', van Joy Vierhout uit Plasmolen. Maar de redactie kiest voor het eenvoudige ,,Hoofd NS in de knel'', door Paul Oude Luttighuis uit Enschede.