Nederland 3

De zeer summiere samenvatting in NRC Handelsblad van 13 februari van een interview dat ik diezelfde dag op Radio 1 gaf, maakt bijna een karikatuur van mijn ideeën over Nederland 3: `minder documentaires, meer life-style'. Zo is het niet.

Nadenkend over een beter, krachtiger, gevarieerder en uiteindelijk succesvoller Nederland 3 merk ik veel meer op dat er op dit moment in verhouding erg veel tijd gaat naar documentair gemaakte programma's, en daarmee bedoel ik rijp, groen, lang, kort, vooravond en late avond, alles bij elkaar.

Het hoeft geen betoog dat je kritisch naar dit volume kan kijken en tegelijkertijd hoog kan houden dat Nederland 3 een groot en belangrijk huis voor de echte documentaire is en dat graag wil blijven.

Nu wat life-style betreft. Ik vraag mij slechts af waarom elke kwaliteitskrant in binnen- en buitenland succesvolle katernen maakt over reizen en life-style, appelerend aan een grote interesse bij de hoogopgeleide lezer, en waarom Nederland 3 met deze grote interesse niets doet.