Microsoft breekt met kabelaar UPC

De Amerikaanse softwarefabrikant Microsoft heeft zijn belang in het kabelbedrijf UPC verkocht. Dit blijkt uit een melding die is gedaan bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC.

Met de verkoop lijkt een einde gekomen aan de samenwerking tussen UPC en Microsoft. Het softwareconcern kocht het belang in 1999 in de verwachting dat UPC, aanbieder van snel internet, Microsoftproducten zou gaan gebruiken. Microsoft produceert een `settopbox', een apparaat dat via de televisie internetten mogelijk maakt. Vorig jaar bleek dat UPC voor zijn Oostenrijkse dochter boxen aanschaft van Liberate Technologies, Microsofts rivaal op dit gebied. Ook voor andere landen zou UPC de voorkeur geven aan de Liberate-apparaten.

Microsoft bezat vorig jaar nog 6,3 procent van UPC's aandelen. Het belang ontbreekt nu op formulier `13G', de jaarlijkse melding die bedrijven verplicht moeten maken van hun aandelenbelangen in andere bedrijven. Microsoft heeft gisteren zo'n formulier ingediend bij de SEC.

Het bedrag waarvoor het belang is verkocht is niet bekend gemaakt. In 1999 betaalde Microsoft 219 miljoen dollar (252 miljoen euro) voor het belang. Op basis van UPC's beurskoers gistermiddag (28 eurocent per aandeel) was het belang 7,7 miljoen euro waard.

Uit het SEC-document blijkt ook dat Microsoft nog wel twee `warrants' in zijn bezit heeft, die het recht geven om 11,4 miljoen aandelen te kopen, ongeveer 2,5 procent van UPC's totale aandelenkapitaal (445 miljoen aandelen).

Microsoft heeft zijn aandelen niet verkocht aan Unitedglobalcom (UGC), UPC's moederbedrijf. UGC deed gisteren ook een SEC-melding waaruit blijkt dat het onveranderd 54 procent van UPC in handen heeft.

UPC wordt op dit moment helemaal in beslag genomen door de sanering van zijn schuld (8 miljard euro). Het kabelbedrijf probeert obligatiehouders te overtuigen om schuldpapier in te ruilen voor nieuwe aandelen UPC. De verwatering van het aandelenkapitaal die dit naar verwachting oplevert, kan voor Microsoft reden zijn geweest om er nu al uit te stappen.

Volgens een woordvoerder richt bedrijf zich nu uitsluitend op `het vergroten van de brutomarge'.