België vindt tunnels IJzeren Rijn te duur

België wil minder geld uitgeven dan Nederland aan de aanleg van twee tunnels in het traject van de IJzeren Rijn, de spoorweg die Antwerpen met het Ruhrgebied verbindt.

Dat is een van de oorzaken van het verschil in de begroting (175 miljoen euro) van Nederland en België voor reactivering van de oude spoorlijn. Het gaat om de tunnel bij de Weerter- en Budeler bergen en de tunnel in natuurgebied de Meinweg. Dit blijkt uit een `verschilanalyse' die in opdracht van Nederland en België is gemaakt door adviesbureau KPMG. Nu duidelijk is wat het verschil veroorzaakt – behalve de twee tunnels schatten de Belgen ook de post `onvoorzien' beduidend lager in dan de Nederlanders – zullen de onderhandelingen tussen de landen worden voorgezet. De Belgen vinden de eisen die zijn geformuleerd in het Nederlandse `Beveiligingsconcept Goederenspoortunnels' eerder geschikt voor reizigerstunnels. Mede daarom oordeelden zij dat de tunnels goedkoper te bouwen moesten zijn. Nederland houdt vast aan het door de overheid vastgestelde beveiligingsconcept. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil niet zeggen om welke bedragen het bij de tunnels gaat omdat de projecten nog aanbesteed moeten worden.