BBC breekt met `naked chef'

Jamie Oliver, de wereldberoemde Britse televisie-kok, is aan de kant gezet door de BBC, de omroep die hem in 1999 heeft ontdekt en groot maakte. Beide partijen geven geen toelichting, behalve dat het niet is gelukt overeenstemming te bereiken over een nieuw programma.

Oliver verscheen het afgelopen jaar behalve via de BBC ook op het tv-scherm in reclames van supermarktketen Sainsbury`s, sinds kort ook samen met zijn ouders, zijn oma en zijn echtgenote. De richtlijnen van de Britse omroep staan niet toe dat tv-persoonlijkheden te veel worden geïdentificeerd met commerciële ondernemingen.

De BBC ontdekte The Naked Chef – alleen de essentie, geen moeilijkdoenerij is Olivers motto – tijdens de opname van een documentaire in het hippe Londense restaurant The River Café. De 26-jarige kok cultiveert een imago van straatjongen en kookt op tv naar eigen zeggen zoals hij dat thuis voor zijn vrienden doet. (Een restaurant heeft hij niet.) Zijn kookboeken zijn ook in Nederland bestsellers.

Oliver besloot in december te stoppen met zijn Naked Chef-serie. Hij wilde een restaurantschool op televisie beginnen, waar hij met name jongeren uit `moeilijke' milieus les zou geven. Maar over dit programma, getiteld Olivers Army, is hij het dus niet eens geworden met de BBC.