Scottish & Newcastle

De Britse brouwer Scottish & Newcastle (S&N) heeft door de overname van zijn Finse branchegenoot Hartwall een strategisch slimme slag geslagen. Het probleem is dat de prijs te hoog is. De premie van zo'n 20 procent – wat neerkomt op zo'n 300 miljoen euro – lijkt misschien niet overdreven. En dat zou ook niet zo zijn als S&N kosten zou kunnen besparen op elkaar overlappende activiteiten. Maar helaas ligt dat niet in de lijn der verwachtingen.

Natuurlijk heeft expansie op markten met heel veel zware drinkers zo zijn voordelen. Even afgezien van alle grappen over het alcoholgebruik van de Finnen, ligt het werkelijke belang van Hartwall in zijn joint venture BBH (Baltic Beverages Holding) met het Deense Carlsberg. Die joint venture vertegenwoordigt driekwart van de waarde van de transactie. BBHs Baltika is het best verkopende bier in de Baltische staten en Rusland, en wint terrein in de Oekraïne. Volgens S&N is de bierconsumptie in de Baltische landen en Rusland sinds 1998 met 60 procent toegenomen.

Met de aankoop van Hartwall beantwoordt S&N zijn critici, die het concern verweten dat het in het verleden teveel had betaald voor overnames in verzadigde biermarkten zoals Frankrijk. BBH groeit snel en maakt winst. De brouwerij in St. Petersburg is modern en voorziet in een winstmarge die niet onderdoet voor die van brouwerijen in Engeland of Frankrijk. Ook andere productiecentra kunnen nog gemoderniseerd worden om zowel de winstmarges als de capaciteit te vergroten.

Uiteraard krijgt S&N via Hartwall slechts de helft van BBH in handen. Om maximaal te kunnen profiteren van de overeenkomst zou S&N volledig eigenaar moeten zien te worden. Nu Carlsberg er een zware dobber aan heeft om zijn recente aanwinsten goed te laten functioneren, kan S&N dat doel wellicht in de nabije toekomst verwezenlijken.

Onder redactie van Hugo Dixon. Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld