Winst Unilever stijgt in vierde kwartaal fors

Bij het Nederlands-Britse Unilever (voeding, waspoeder, persoonlijke verzorging) is in het vierde kwartaal van 2001 de nettowinst gestegen tot 228 miljoen euro, 123 procent meer dan een jaar eerder.

Dat heeft Unilever vanmorgen bekendgemaakt. Het concern zag de omzet met 1 procent dalen tot 13,39 miljard euro. De omzetdaling is het gevolg van het afstoten van een aantal dochterondernemingen in de laatste drie maanden van het vorige jaar.

De hogere nettowinst komt vooral doordat de bijzondere lasten voor reorganisaties vorig jaar fors lager zijn uitgevallen dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook hoefde Unilever met name in deze periode minder geld uit te geven aan reclame, doordat media zich door de economische tegenwind gedwongen zagen hun advertentietarieven te verlagen.

De goedkopere reclame had ook een gunstig effect op de marges in geheel 2001, die nam toe van 12 procent naar 13,9 procent. Unilever behaalde een nettowinst van 1,85 miljard euro; een stijging met 66 procent ten opzichte van 2000. Zonder bijzondere posten en afschrijving van de goodwill steeg de winst met 12 procent. Dat was aan de bovenkant van de verwachtingen. De omzet steeg 11 procent tot 53,4 miljard euro. De stijging van de omzet is grotendeels toe te schrijven aan de overname van het Amerikaanse Bestfoods in oktober 2000.

Bestuursvoorzitter A. Burgmans toonde zich tevreden over de resultaten in 2001, waarin de economie overal ter wereld te maken had met tegenwind. ,,Dit toont aan dat wij het niet alleen met mooi weer goed doen, maar ook als het weer minder goed is. Dat is bemoedigend'', zei Burgmans vanmorgen in een toelichting op de voorlopige jaarcijfers. ,,Het toont dat wij op de goede weg zijn'', zei hij met een verwijzing naar de strategie De Weg naar de Groei. In het kader van deze strategie is het aantal merken vorig jaar teruggebracht van 970 tot 900. Uiteindelijk moeten er 400 merken overblijven. Ook voor dit jaar voorspelt het concern een winstgroei voor bijzondere posten van 10 à 12 procent per aandeel.

In Nederland vocht Unilever zich terug. Door de introductie van de merken van Bestfoods groeide hier de omzet met 16 procent. Ook zonder Bestfoods was de omzetgroei in Nederland met ruim 7 procent beter dan het gemiddelde van het hele concern. In Europa bedroeg de autonome omzetgroei 4 procent, mede dankzij het succes van Pro-activ (margarine), Culinesse (bakvet) en Bertolli (olijfolie). In het vierde kwartaal liepen omzet en winst in Latijns Amerika sterk terug, met name in Argentinië waar de pesocrisis heeft toegeslagen. De omzet in 2001 nam er 27 procent toe, maar in het laatste kwartaal slechts 5 procent.

Ook Noord-Amerika bleef achter. Door de overname van Bestfoods nam de omzet weliswaar toe met 16 procent, maar zonder dit effect groeide de verkoop hier met maar 2 procent. Dove (zeep, shampoo) is een succesnummer, maar de omzet van luxe parfums vertoonde een daling. In Afrika, het Midden-Oosten en Turkije was de omzetgroei beter dan gemiddeld.