Voorkeur Beeldende Kunst

Van Gogh & Gauguin

In 1898 vroeg Paul Gauguin, die op Tahiti verbleef, aan een Franse kennis om hem zonnebloemzaadjes te sturen. Deze bloemen, zo schreef hij, zouden zijn eenzame bestaan opfleuren. Ze deden hem denken aan Frankrijk, en konden dienen als onderwerp voor zijn nieuwe stillevens. Vanaf 1899 maakte Gauguin vier schilderijen met zonnebloemen. Eén daarvan, het stilleven Zonnebloemen op een leunstoel uit 1901, vormt het sluitstuk van de tentoonstelling Van Gogh & Gauguin in het Van Gogh Museum.

Het schilderij is een ode aan Vincent van Gogh, met wie Gauguin in het najaar van 1888 negen weken samenwerkte in het Gele Huis in Arles, een vriendschap die op dramatische wijze eindigde. Of die korte samenwerking een stempel heeft gedrukt op het oeuvre van beide kunstenaars, was tot nu nauwelijks onderzocht. Op de tentoonstelling is aan de hand van ruim honderd schilderijen te beoordelen wat voor invloed de samenwerking heeft gehad. In het Van Gogh Museum hangen de werken nu naast elkaar, zodat een unieke kans geboden wordt de stijlen van de Nederlander en de Fransman met elkaar te vergelijken. Je ziet dat Gauguin door Van Gogh werd aangespoord om spontaner, en in helderdere kleuren te gaan schilderen. Andersom liet Van Gogh zich door Gauguin overhalen om meer uit het hoofd te gaan schilderen, wat leidde tot een krampachtig schilderij als Lezende vrouw.

Van Gogh & Gauguin. T/m 2 juni 2002 in het Van Gogh Museum, Paulus Potterstraat 7, Amsterdam. Dagelijks 9-21u, ma en do 9-19u. Cat E32,50. Toegang E13. Kaartverkoop via Van Gogh & Gauguin Uitlijn (0900-0194) of www.vangoghgauguin.com

Irving Penn

Op hoeveel manieren kan je een sigaret doven? Hele series maakte de Amerikaanse fotograaf Irving Penn ervan; studies in menselijk gedrag zijn het. Al kun je ze, zoals hijzelf deed, ook stillevens noemen. Net als zijn foto's van gevonden voorwerpen: een werkhandschoen, een platgereden papieren drinkbekertje. Vastgelegd tegen een helder witte achtergrond en afgedrukt in alle denkbare tinten grijs zijn het plotseling kleine juweeltjes.

Irving Penn: Still Lifes t/m 7 april in de Kunsthal, Museumpark, Rotterdam, di t/m za 10-17, zo 11-17.

Higher Truth

Hoe verhouden musea zich tot een wereld waarin werkelijkheid en onwerkelijkheid, verbeelding en strategie steeds meer door elkaar lopen? In de Vleeshal is een expositie die geen expositie is. Het is een winkel die alleen uit design bestaat: de entree, paskamers, toonbank, kleding, personeel, ieder onderdeel is tot de kleinste bijzonderheid uitgedacht door een groepje vormgevers, architecten en mode-ontwerpers. Maar wel met het oog strak gericht op de economie.

Higher Truth no.5. T/m 3 maart in de Vleeshal, Markt, Middelburg. Wo 13-17u, do 13-20u, vr, za en zo 13-17u.

Trade

Trade is een grote internationale fototentoonstelling met circa 150 werken van 60 bekende fotografen en kunstenaars die zoveel mogelijk aspecten van de handel belichten. De expositie in het Nederlands Foto Instituut concentreert zich op de internationale materiële cultuur en het daarmee verbonden levensgevoel. De beursvloer, de reclamewereld, de productie en distributie van goederen, maar ook kinderarbeid en milieuvervuiling komen aan bod.

Trade. T/m 3 maart in het Nederlands foto Instituut, Witte de Withstraat 63, Rotterdam. Di-zo 11-17u.

En verder

Willem Brakman tussen woord en beeld t/m 17 febr in Rijksmuseum Twenthe, Lasondersingel, Enschede. Di-zo 11-17u; Kees Maks t/m 21 april in de Kunsthal, Museumpark, Westzeedijk 341, Rotterdam. Di-za 10-17u, zo 11-17u; Dick Ket. De martelaar van het marterhaar t/m 15 april in het Museum voor Moderne Kunst, Utrechtseweg 87, Arnhem di-vr 10-17u, za-zo 11-17u; Ilja Repin (1844-1930): het geheim van Rusland t/m 7 april in het Groninger Museum, Museumeiland 1, Groningen di t/m zo 10-17u.