Miljoenen partijgeld voor spots

De publieke en commerciële omroepen zetten dit jaar miljoenen euro's om met de verkoop van reclamezendtijd aan politieke partijen. Dat blijkt uit een inventarisatie van deze krant.

De uitgaven voor politieke televisiecampagnes zijn volgens een woordvoerder van de STER ,,substantieel hoger'' dan in 1998. Koploper is Leefbaar Nederland, dat volgens bronnen in de reclamewereld alleen al bij de STER voor ,,meer dan een miljoen gulden (450.000 euro) aan opties'' heeft genomen. De campagneleider bevestigt alleen dat Leefbaar Nederland ,,fors wil uithalen'' op televisie.

Ook andere partijen geven veel geld uit aan televisiespots. De PvdA zegt vooral te willen inzetten op de regionale en lokale omroepen, maar sluit reclame op publieke en commerciële zenders niet uit. D66 en GroenLinks hebben bij zowel STER als IP (commerciële zenders) zendtijd gereserveerd, het CDA vooralsnog alleen bij IP, ,,omdat de STER te duur was''. De ChristenUnie heeft ,,bewust gekozen'' alleen reclame via de regionale omroepen te maken. Ook de VVD bevestigt `zendtijd' te willen kopen. De SP wacht op ,,lucratieve aanbiedingen''.

CDA en GroenLinks hebben mediabureaus in de arm genomen om de zwevende kiezers optimaal te kunnen bereiken.

Sinds 1998 is het politieke partijen toegestaan reclamezendtijd te kopen. PvdA-partijvoorzitter R. Koole bepleit vandaag in een artikel in deze krant strengere regels voor de ,,transparantie van politieke financiën''. Koole speelt met de gedachte een verbod in te voeren op het kopen van reclamezendtijd door politieke partijen.

campagne: pagina 3

verbied giften: pagina 9