Lockerbie: getuigen melden inbraak in depot Heathrow

Vlak voor de bomaanslag boven de Schotse stad Lockerbie in december 1988 is er ingebroken in het bagagedepot op het Londense vliegveld Heathrow, waar de bagage van de fatale vlucht PanAm 103 werd afgehandeld. Dat hebben twee nieuwe getuigen gisteren in het hoger beroep tegen de Libiër Abdel Basset al-Megrahi in Kamp Zeist verklaard.

Volgens de advocaten van de Libiër ondergraven de getuigenissen het eerdere vonnis van de Schotse rechtbank in Kamp Zeist. Al-Megrahi werd vorig jaar in eerste aanleg veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf. De rechters concludeerden toen dat er weliswaar geen direct, maar wel voldoende afgeleid bewijs was om hem te veroordelen voor de bomaanslag. Zo was volgens de rechtbank vast komen te staan dat Al-Megrahi de bom vanaf Malta via Frankfurt en het Londense Heathrow aan boord smokkelde. Al-Megrahi werkte op het kantoor van de Libische luchtvaartmaatschappij op Malta. Bij de bomaanslag kwamen 270 mensen om het leven.

De verklaringen van de nieuwe getuigen tonen volgens de verdediging echter aan dat de bom ook in Londen aan boord kan zijn gebracht. Raymond Manly, voormalig beveiligingsmedewerker van Heathrow, verklaarde gisteren dat hij 18 uur voor het vertrek van PanAm 103 uit Londen ontdekte dat er was ingebroken in het bagagedepot. Zijn baas, Philip Radley, bevestigde tegenover de rechtbank dat Manly de inbraak aan hem had gemeld. Volgens Manly was het hangslot op het hek voor het depot doorgeknipt. Volgens hem leek het op een ,,doelbewuste daad''. ,,Het moet gedaan zijn met een zeer goede betonschaar, om daar door heen te knippen.''

Aanklager Alan Turnbull bestreed vanmorgen de suggestie dat de bom in Heathrow aan boord was gebracht. Volgens Turnbull is het hek geforceerd door een geïrriteerde bagagelosser. De lossers moesten destijds lange omwegen maken om uit het depot te komen. Volgens Turnbull was het incident door de autoriteiten van Heathrow opgevat als ,,een stafmedewerker die een deur had geforceerd om een kortere route te nemen''. Beveiligingsofficier Richard Harris verklaarde vanochtend tegenover het gerechtshof dat er ,,regelmatig problemen met bepaalde medewerkers waren die probeerden dwars door deuren naar buiten te komen.''

Het hoger beroep in Kamp Zeist zal morgen worden voortgezet met twee nieuwe getuigen van de aanklagers. Daarna zullen beide partijen hun slotpleidooien houden.