Indiase politiek aast op deelstaat Uttar Pradesh

Verkiezingen in de Indiase deelstaat Uttar Pradesh, vandaag, vormen een goede graadmeter voor de politieke situatie in het hele land.

Het kunnen vandaag historische verkiezingen worden in Uttar Pradesh, met 139 miljoen inwoners de meest bevolkte deelstaat van India. De ervaring leert dat wie hier wint, ook de landelijke verkiezingen binnenhaalt.

Uttar Pradesh is namelijk een perfecte steekproef; alle godsdiensten, etnische groepen, kasten, subcategorieën van kastenlozen en overige minderheden zijn er bijna proportioneel vertegenwoordigd. De partij die een mooi amalgaam kan smeden tussen de hoogste brahmaanse kaste en de derde kaste van landbouwers, levert haast automatisch de volgende premier van India.

Zo is het gegaan met de Congrespartij, die vroeger met een combinatie van brahmanen, moslims en kastenlozen de ene overwinning na de andere boekte, en dus de ene minister-president na de andere leverde. Totdat de BJP van Atal Behari Vajpayee ten tonele kwam.

In 1996 weekte Vajpayee de brahmanen en de landbouwers los van de Congrespartij en wist ze als hindoes tot eenheid te brengen. Vier jaar eerder had de BJP meegedaan aan de verwoesting van de Babri-moskee in het stadje Ayodhya in Uttar Pradesh, en het sentiment dat op die plek een hindoetempel moest komen, omdat de god Ram precies daar geboren zou zijn, was nog sterk.

Maar de tempelkwestie kan nu niemand meer boeien. Zelfs Vajpayee niet, die ernstiger zaken aan het hoofd heeft. Zoals een mogelijke oorlog met Pakistan en een beeld naar de buitenwereld toe als een regeringsleider die elke vorm van terreur bestrijdt ook hindoeterreur.

De meerderheid van kleine boeren in Uttar Pradesh kan de tempelkwestie evenmin iets schelen. Er is een tekort aan drinkwater, de wegen zijn slecht, de scholen en ziekenhuizen eveneens en de landverdeling is zo ongelijk als in de middeleeuwen.

De BJP heeft nog even geprobeerd de `hindoe-kaart' uit te spelen, maar het lijkt bij deze verkiezingen lelijk mis te zullen gaan.

De boeren hebben zich verenigd in een boerenpartij, de Samajwadi Party (SP), de Congrespartij heeft nog een groot deel van de 22 miljoen moslims achter zich en de kastenlozen steunen de partij van hun vorig jaar doodgeschoten heldin Phoolan Devi, alias the Bandit Queen. Daarmee zijn de grootste en in aantal bijna even grote groepen onder de partijen verdeeld. En is de jacht op de zwevende kiezers onder de kleinere minderheden geopend.

De kleinste en meest opvallende minderheid in Uttar Pradesh wordt gevormd door de eunuchen, of `Hidjras', zoals ze hier heten. In heel India zijn er ongeveer een miljoen Hidjras en het grootste deel van hen woont in Uttar Pradesh. Het gaat om jongens die in hun puberteit zijn gecastreerd, na verleiding of hardhandige ontvoering. Ze zijn geen homo's, zeggen ze, en ook geen travestieten, hoewel ze meestal borsten ontwikkelen en in vrouwenkleding lopen. Ze noemen zich `de derde sekse'.

Deze derde sekse is verrassend goed georganiseerd. Ze leven in groepen van acht tot twaalf, een zogenaamde `Hidjra-familie', onder leiding van een `moeder', de goeroe. Vroeger schreven alle Indiërs de Hidjras magische krachten toe. Als ze je zegenden bij de geboorte van een kind of bij het betreden van een nieuwe woning, zat je goed. Maar o wee als ze je vervloekten.

Zo'n Hidjra-familie komt meestal onaangekondigd binnen, hard in de handen klappend en luidkeels zingend. Als de prijs die je haar betaalt hun niet bevalt, beginnen ze obsceen te dansen en hun rokken op te tillen. Tot je toegeeft en ten minste je maandloon neertelt.

Maar het gaat slecht met de Hidjras de laatste tijd. Het is moeilijk de zwaarbeveiligde appartementen binnen te dringen en zelfs de politie durft tegenwoordig een Hidjra-familie te verdrijven. De Hidjras willen daarom erkenning, als officiële minderheid, wat in India betekent dat je gebruik kunt maken van gereserveerde plaatsen in het onderwijs en in de ambtenarij.

Dankzij hun onderlinge solidariteit en hechte organisatiestructuur zijn sommige eunuchen in Uttar Pradesh succesvol in de politiek gegaan. Twee jaar geleden werd de eerste Hidjra verkozen tot burgemeester van een klein stadje in Uttar Pradesh en vorig jaar nam een Hidjra het tijdens tussentijdse verkiezingen op tegen de toenmalige `Chief Minister' van de deelstaat, al was dat meer bedoeld om hem belachelijk te maken dan om die positie daadwerkelijk te veroveren.

Maar in de verkiezingen die vandaag in Uttar Pradesh worden gehouden valt weinig te lachen. De kleinste minderheid kan het lot bepalen van de grootste deelstaat, en vervolgens van gans de natie. Sommigen vinden het ronduit absurd dat een zo merkwaardige, en tot nu toe onbeduidende groep zoveel politieke invloed kan krijgen. Maar anderen zeggen dat dit verschijnsel een naam heeft: democratie.

Eunuchen kunnen doorslaggevende factor zijn