Warenhuizen V&D blijven kwakkelen

De warenhuizen van Vroom & Dreesmann blijven de zwakste schakel bij VendexKBB. Terwijl alle onderdelen van dit detailhandelsconcern in het vierde kwartaal van vorig jaar omzetstijgingen boekten, daalden bij V&D de verkopen met 3,6 procent. Vooral januari viel tegen.

Dat heeft VendexKBB vanochtend bekendgemaakt bij de publicatie van de omzet in het laatste kwartaal van het gebroken boekjaar (november, december, januari). Het concern komt in april met zijn winstcijfers over 2001. Een woordvoerder erkent dat V&D het ,,minder goed doet dan de andere winkelformules''. De Hema en de Bijenkorf haalden omzetplussen van respectievelijk 7,6 en 3,3 procent. Bij doe-het-zelfketens Praxis en Formido namen de verkopen toe met 10,7 procent.

Vorig jaar al besloot VendexKBB om de warenhuizen van V&D te moderniseren. Zo moest het aantal huismerken terug van tachtig naar tien. Ook werd besloten om de lijnen tussen in- en verkoop te verkorten en moest er een overzichtelijker winkelindeling komen. Bovendien zou de winstmarge moeten worden opgevoerd van 4 naar ten minste 6 procent.

Deze plannen meldden niet in welk jaar de doelstellingen gerealiseerd moesten zijn. De woordvoerder zegt dat op grond van de inzakkende omzet bij V&D geen aanvullende maatregelen nodig zijn. In- en verkoop zijn inmiddels al gereorganiseerd. Dit jaar begint de verbouwing van V&D-warenhuizen. In september presenteert VendexKBB de eerste nieuwe V&D, in Maastricht. Kort daarna opent er een nieuwe V&D in Enschede.

In het vierde kwartaal steeg de concernomzet van VendexKBB met 10,4 procent tot 4,7 miljard euro. Gecorrigeerd voor het feit dat dit kwartaal één week meer telde dan 2000 resteert over die periode een groei van 4,4 procent. Het bedrijf kwam over heel 2001 uit op een omzetplus van 6,9 procent. VendexKBB noemt 2001 `een bevredigend jaar', gezien de verwachte problemen na de terreuraanslagen van 11 september.