Roltrap Utrecht CS gaat sneller

NS heeft de roltrappen op het centraal station van Utrecht in een hogere versnelling gezet. Sinds vorige week gaan reizigers gemiddeld vijftien centimeter per seconde sneller omhoog en omlaag tijdens het spitsuur.

De roltrappen op Utrecht CS gaan sneller om opstoppingen te voorkomen. Naast elkaar gelegen trappen draaien tijdens de spits bovendien dezelfde kant op. Als het aantal opstoppingen daardoor vermindert, zal de maatregel worden uitgebreid naar andere stations.

Volgens een woordvoerder van NS gaan veel reizigers op één plek vanaf het perron omhoog naar het station. Aan de zuidkant van de perrons in Utrecht gaan alle roltrappen daarom tijdens de spits omhoog.

Reizigers die naar het perron willen en niet weten hoe ze beneden moeten komen nu de trappen de andere richting op draaien, wordt de weg gewezen door omroepberichten, informatieborden en NS-personeel.

NS wil ook proberen reizigers die stilstaan op de roltrap rechts te laten houden, zodat de linkerhelft vrij blijft voor gehaaste reizigers. Binnenkort worden borden bij de trappen geplaatst, waarop dat verzoek staat.

Reizigersvereniging Rover staat positief tegenover het plan. Volgens een woordvoerder zijn opstoppingen bij roltrappen ,,paradijzen voor zakkenrollers en tasjesdieven''.

Rover heeft één bezwaar tegen het plan. Snel draaiende roltrappen zijn lastig voor reizigers die slecht ter been zijn of veel bagage bij zich hebben. De woordvoerder stelt daarom voor één van de twee parallelle roltrappen snel te laten gaan en één op normaal tempo te laten draaien.

Hij verwacht weinig van de aanmaning om rechts stil te staan op de roltrap. ,,Het ligt niet in het karakter van de gemiddelde Nederlander om zich aan zo'n bordje te houden. En je kunt er moeilijk twintig agenten op zetten.''