Een komedie en een actiefilm over tijdreizen

De potentiële bezoekers van Kate & Leopold zullen waarschijnlijk nooit naar The One gaan en vice versa, maar de films hebben wel hetzelfde onderwerp. Ze gaan over tijdreizen. Het zijn bovendien allebei geen sciencefictionfilms in traditionele zin. Kate & Leopold van James Mangold is vooral een romantische komedie, waarin de gebruikelijke obstakels tussen de geliefden worden vergroot door het feit dat Kate een op en top 21ste-eeuwse New Yorkse carrièrevrouw is uit de vriendenkring van Ally McBeal en Leopold een graaf met een moderne inslag uit 1800-zoveel. Meg Ryan en Hugh Jackman (een Australische acteur die eerder te zien was als wolfman in de stripverfilming X-Men) geven ze gestalte. De plot speelt leentjebuur bij Back to the Future en hoewel de beide mannelijke hoofdpersonen (naast Jackman is dat Liev Schreiber als Ryans ex Stuart) in wetenschap geïnteresseerd zijn, komt de onderbouwing van de door breuken in de tijd vallende geliefden niet verder dan wat gestamel over een `pretzl' (krakeling) van tijd. Als je echt wilt begrijpen wat er aan het einde gebeurt, zul je Einstein naar de kroon moeten steken, maar de liefde overwint, zoveel is zeker.

Ook in The One overwint de liefde in een idyllisch verleden, maar dat is niet de enige reden waarom de Hong Kong-vechtfilm met Jet Li in de (driedubbel)hoofdrol zo op Kate & Leopold lijkt.

In de tweede speelfilm van de bij televisieserie The X-Files geschoolde James Wong, die debuteerde met de intelligente sciencefictionhorror van Final Destination, staat de mogelijkheid van het bereizen van andere tijden en in het bijzonder parallelle universa evenmin als in Kate & Leopold ter discussie. We leven in een multiversum, onderwijst de voice-over bij een computeranimatie van zich eindeloos multiplicerende bollen tijdens de begintitels. Dit multiversum stelt Jet Li, de nieuwste Hong Kong-actiester die door Hollywood is omhelsd, in staat om met zijn alter ego's uit andere universa in gevecht te gaan. Eentje is er uit op alleenheerschappij en een ander moet hem daarvan weerhouden. ,,Wat gebeurt er met mij'', vraagt die laatste `good guy' op een gegeven moment als hij erachter komt dat hij degene is die het tegen de boze Ene moet opnemen. ,,Niemand heeft alle antwoorden'', schrijft het scenario zijn tegenspeler voor. Het wetenschappelijke verlangen van Star Trek is ver weg.

Noch Kate & Leopold, noch The One zijn echt opmerkelijke films die iets anders willen dan meisjes en jongens in gescheiden groepen naar de bioscoop lokken.

The One heeft de minste ambities, maar wel een paar in stop motion-montage tot de esthetiek van een Playstationspel teruggebrachte flitsende gevechten.

De manier waarop deze films bij wijze van experiment een brokje theoretische fysica uitpluizen en beproeven, maakt ze echter weer interessant. Ze bieden fictie tegen een sciencefiction achtergrond. Tijdsbreuken, wormgaten en dimensiescheuren laten zich als regenbuitjes voorspellen. Ze kunnen optreden of niet. En ze maken het mogelijk personages te creëren die met medeneming van hun hele onontgonnen toekomst naar het verleden kunnen reizen. Dat is aansprekende romantiek.

Kate & Leopold. Regie: James Mangold. Met: Meg Ryan, Hugh Jackman, Liev Schreiber, Breckin Meyer, Natasha Lyonne, Bradley Whitford, Philip Bosco. In 70 bioscopen.

The One. Regie: James Wong. Met: Jet Li, Carla Gugino, Delroy Lindo, Jason Statham, James Morrison. In 50 bioscopen.