Tabloid over de rauwe werkelijkheid

Engeland, Duitsland en Italië kennen ze al decennia, en vanaf vandaag heeft ook Nederland een sensatiekrant. Onder de naam Prenza brengt Sanoma Magazines, voorheen VNU Tijdschriften en uitgever van onder meer Libelle en Margriet, een wekelijkse tabloid uit met een oplage van 250.000 stuks.

,,Het is een krant over de harde, rauwe werkelijkheid van het leven'', zegt uitgever M. Heffels. Familiedrama's, vermissingen, misdaad en ongelukken zijn volgens hem de steekwoorden waarmee Prenza, het verbasterde Spaanse woord voor pers, is te karakteriseren.

Over seks zal de krant, grotendeels in kleur gedrukt, volgens Heffels niet schrijven – in tegenstelling tot buitenlandse tabloids als Sun (Engeland) en Bild (Duitsland). Het Finse Sanoma, dat de tijdschriftendivisie van VNU vorig jaar zomer voor 1,25 miljard euro overnam, heeft in zijn thuisland ook enkele boulevardkranten.

Zowel bekende als onbekende Nederlanders zullen in Prenza voorkomen. ,,We werken bijvoorbeeld aan een verhaal over een politicus die niet zuiver op de graat is'', zegt Heffels geheimzinnig. De uitgever verklaart dat de redactie journalistieke normen zal hanteren. ,,Feiten moeten kloppen, we zullen alles checken. Daarmee verschillen we van de roddelbladen, die vaak halve waarheden verkondigen.''

De krant, met een omvang van 24 pagina's, is te verkrijgen bij circa negenduizend verkooppunten zoals supermarkten, kiosken en tankstations en heeft daarmee hetzelfde distributienetwerk als de landelijke dagbladen. De eerste twee nummers kosten 99 eurocent, daarna wordt de vaste prijs 1,30 euro. Heffels hoopt dat er wekelijks minimaal 100.000 exemplaren over de toonbank glijden. ,,Dan draaien we begin volgend jaar quitte.'' Uit onderzoek blijkt volgens Hessels dat in potentie één miljoen Nederlanders zijn geïnteresseerd in de informatie die Prenza brengt.

In de weekkrant staat voorlopig één adverteerder: snoepfabrikant Mars heeft voor de eerste zes nummers de achterpagina geclaimd. ,,Onze inkomsten moeten voor ongeveer 80 procent uit de losse verkoop komen, de rest van advertenties'', verklaart Heffels.

De krant wordt gedrukt door Janssen Pers in Limburg.