Kunstenaars over homoseks

Toen het Nederlandse `fag mag' ofwel homotijdschrift Butt vorig jaar voor het eerst uitkwam, was dat een kleine sensatie op de homobladenmarkt. Het tijdschrift, gemaakt door vrijwilligers, onder wie Volkskrant-moderedacteur Gert Jonkers en vormgever Jop van Bennekom, verschilde in allerlei opzichten van de bestaande homoperiodieken, zoals de Gaykrant, de glossy Squeeze en het gratis verspreide Gay & Night.

Zo verschijnt Butt minder vaak (gestreefd wordt naar eens in de drie maanden) en wordt het uitgebracht in een klein formaat, met zwart-wit bedrukt, roze papier. Het bevat geen schreeuwende, gestylde, maar door redacteuren in hanenpoten geschreven advertenties, net als in het kunsttijdschrift Re-, waarbij Van Bennekom ook is betrokken. En verder biedt Butt geen soapacteurs, glamourfoto's of levensliederen, zoals de doorsnee homobladen, maar veelal expliciete, persoonlijke interviews met minder bekende Nederlandse en buitenlandse homoseksuele kunstenaars, filmmakers, musici en fotografen, die gaan over seks en over hun werk. Van een aantal geïnterviewden zijn (niet-pornografische) naaktportretten afgedrukt. De tekst is veelal in het Engels: het blad wordt ook in het buitenland uitgebracht.

Het `zusje' van Butt, het lesbische tijdschrift dat drie weken geleden werd gepresenteerd onder de naam Kutt, houdt dezelfde lijn aan en is dus ook anders dan de overige Nederlandse lesbische bladen waarvan er overigens minder zijn. Kutt is een initiatief van journaliste Jessica Gysel, fotografe Martien Mulder en vormgeefster Marjolein Rams. Het verschijnt ook in kleine oplage: 1.500 exemplaren.

In het eerste nummer van het `dyke zine' staat onder meer een interview met de Amerikaanse filmactrice Chloë Sevigny (Kids, Gummo), die meermalen gestalte gaf aan een lesbienne en zo een rolmodel werd. Ze vertelt over haar obsessies voor zangeres Jennifer Lopez en actrice Christina Ricci en over haar seksuele ervaringen met meisjes, die ze nu niet heeft: ,,Because I have a boyfriend, hu-hu-hurrrr!'' Naast kleurboektekeningen van vrijende vrouwen en een fotoreportage van meisjes in bikini, zijn er interviews met een New-Yorkse videokunstenares en de lesbische schilderes Farida Laan, die reproducties maakt van mannen uit homopornoblaadjes.

Opvallend in Kutt, net als in Butt overigens, is de persoonlijke inbreng van de interviewers. ,,You play a real cool lesbian'', zegt Jessica van Gysel tegen Chloë Sevigny. Uit haar interview met de Belgische party-organisator Chris Vercamer blijkt dat dat ook de eerste vrouw is op wie ze ooit verliefd werd. Redacteur Marjolein Rams merkt in haar interview met Farida Laan op: ,,Hetero-pornofilms vind ik eigenlijk ook veel opwindender dan die vrouwen die het met elkaar doen.'' Die persoonlijke aanpak werkt. De geïnterviewden zijn open en de soms vreemde vragen leveren vaak grappige en onverwachte antwoorden op. Ook uit de advertenties bijkt de bemoeienis van de redactie: ze zijn handgemaakt en in rebusvorm.

Hoewel er genoeg bloot in Kutt staat, zijn de geïnterviewden niet naakt te zien. Daarmee verschilt het blad van zijn `broer', die nu drie keer is verschenen. Maar dat kan nog veranderen. De afleveringen van Butt verschillen ook steeds van elkaar. Er is vooralsnog slechts één groot bezwaar tegen beide bladen: ze verschijnen veel te weinig.

Kutt is voor E5,- te koop bij onder meer de boekhandels Athenaeum, Vrolijk en Xantippe in Amsterdam.