NEDERLANDERS IN DE MONSTER BUSINESS

Heeft `realistische' computeranimatie, zoals in de Disney-film Monsters, Inc. de toekomst? Als het aan de Nederlandse animatiemakers die in Hollywood werken ligt, moeten de studio's hun publiek terugwinnen met een terugkeer naar de oerprincipes van de tekenfilm: met slapstick en overdrijving. ,,Je moet als animatiemaker niet altijd realistisch willen werken'', zegt Piet Kroon, co-regisseur van Osmosis Jones, een deels getekende actiefilm in het lichaam van acteur Bill Murray. ,,Je kunt juist ver van de realiteit staan. Daarom kun je in een animatiefilm dingen veel sneller laten gebeuren dan in werkelijkheid.''

Kroon pleit voor meer cartooneske animatie zoals in Looney Toons' Bugs Bunny en Daffy Duck. ,,Disney heeft altijd geprobeerd zo realistisch mogelijk te werken'', zegt hij. ,,Looney Toons wilde vooral mensen aan het lachen maken. Het realisme kon ze niet zo veel schelen.''

Kroon is niet de enige Nederlander in Hollywood die er zo over denkt. Wilbert Plijnaar werkte in de VS mee aan de succesvolle animatie Jimmy Neutron, Boy Genius (vanaf maart in de Nederlandse bioscoop) en aan Ice Age van Fox (vanaf april in Nederland). In een voorfilm (trailer) van deze computeranimatie over prehistorische dieren die een kind redden, eist een eekhoorn de hoofdrol op. De manier waarop het beest op de vlucht slaat voor een neerstortende ijsberg zou Coyote in Roadrunner jaloers maken. De scène met de eekhoorn bleek in voorvertoningen zo'n succes dat Plijnaar de afgelopen maanden met een team keihard heeft gewerkt om allerlei cartooneske grappen toe te voegen aan Ice Age, vanaf april in de Nederlandse bioscoop. Eenvoudig was dat niet, aldus Plijnaar, omdat de film al grotendeels klaar was toen hij het verzoek kreeg.