Voorkeur Beeldende kunst

Irving Penn

Op hoeveel manieren kan je een sigaret doven: het geheel pletten onder je schoen (met of zonder draaiende beweging); alleen de askegel pletten; de kegel al draaiende tussen de vingers losmaken of het stompje met kracht in de asbak duwen voor een gebochelde peuk. Hele series maakte de Amerikaanse fotograaf Irving Penn ervan rond 1975. Studies in menselijk gedrag zijn het. Al kun je ze, zoals hijzelf deed, ook stillevens noemen. Net als zijn foto's van gevonden voorwerpen: een werkhandschoen, een platgereden papieren drinkbekertje. Vastgelegd tegen een helder witte achtergrond en afgedrukt in alle denkbare tinten grijs zijn het plotseling kleine juweeltjes. Enkele van die sigaretten- en straatvuilfoto's zijn nu te zien in de Rotterdamse Kunsthal. De presentatie van Penn (1917) omvat 90 foto's in kleur en zwart-wit, de vroegste uit 1939, de meest recente uit 2000. Het is een van de drie fotoexposities in de Kunsthal, waar naast Penn en het retrospectief van de Mexicaan Manuel Alvarez Bravo nu een kleine compilatie te zien is van de foto's die Sem Presser in de jaren vijftig maakte van en rond het filmfestival in Cannes. In vergelijking met Penn was Sem Presser maar een rommelkont. Zijn expositie (29 foto's, zwart-wit) toont starlets op het strand en filmsterren als Brigitte Bardot. Bravo's visuele poëzie, Penns gestileerde esthetiek, Pressers anekdotische journalistiek - het is een programmering waar de toekomstige Nederlandse `fotomusea' voorlopig alleen nog maar van kunnen dromen.

Irving Penn: Still Lifes t/m 7 april, Sem Presser: Hier is Cannes t/m 24 maart en Manuel Alvarez Bravo t/m 10 febr in Kunsthal, Museumpark, Rotterdam, di t/m za 10-17u, zo 11-17u.

Confrontatie

Toepasselijk heet de expositie in het Museum Beelden aan Zee in Scheveningen Confrontatie. Erik Vos, regisseur en oprichter van het toneelgezelschap De Appel, stelde op verzoek van het Museum een tentoonstelling samen van beelden uit de eigen collectie, aangevuld met figuren, maskers en voodoo-beeldjes uit het Afrikamuseum in Berg en Dal en de privécollectie van Ursula Heijs-Voorhuis.

Confrontatie. Samenstelling en presentatie: Erik Vos. T/m 10 maart in Museum Beelden aan Zee, Harteveltstraat 1, Den Haag. Di t/m za 11-17u.

Lothar Baumgarten

De Duitse kunstenaar Lothar Baumgarten (1944) reisde langs Amerikaanse spoorlijnen. Sommige lijnen functioneren nog, andere zijn in onbruik geraakt en herinneren aan indiaanse grondgebieden. Met ieder nieuw deel van het spoorwegenwet werden de indianen verder teruggedreven. Over de confrontatie van de eerste bewoners van het Noordamerikaanse continent en die van de pioniers gaat de expositie Carbon in de Pont in Tilburg.

Carbon van Lothar Baumgarten t/m 9 juni in De Pont, Stichting voor hedendaagse kunst, Wilhelminapark 1, Tilburg. Di-zo 11-17u.

Higher Truth

Hoe verhouden musea zich tot een wereld waarin werkelijkheid en onwerkelijkheid, verbeelding en strategie steeds meer door elkaar lopen? In de Vleeshal is een expositie die geen expositie is. Het is een winkel die alleen uit design bestaat: de entree, paskamers, toonbank, kleding, personeel, ieder onderdeel is tot de kleinste bijzonderheid uitgedacht door een groepje vormgevers, architecten en mode-ontwerpers. Maar wel met het oog strak gericht op de economie.

Higher Truth no.5 t/m 3 maart in de Vleeshal, Markt, Middelburg. Wo 13-17u, do 13-20u, vr, za en zo 13-17u.

En verder

Kees Maks t/m 21 april in de Kunsthal, Museumpark, Westzeedijk 341, Rotterdam. Di-za 10-17u, zo 11-17u; Willem Brakman tussen woord en beeld t/m 17 febr in Rijksmuseum Twenthe, Lasondersingel, Enschede. Di-zo 11-17u; Dick Ket. De martelaar van het marterhaar t/m 15 april in het Museum voor Moderne Kunst, Utrechtseweg 87, Arnhem di-vr 10-17u, za-zo 11-17u; Ilja Repin (1844-1930): het geheim van Rusland t/m 7 april in het Groninger Museum, Museumeiland 1, Groningen di t/m zo 10-17u.