GALERIESELECTIE

AERNOUT MIK

nDe nieuwe video-installatie Reversal Room (2001) is het meest complexe werk dat kunstenaar Aernout Mik tot nu toe heeft gerealiseerd. Reversal Room bestaat uit een cirkelvormige, ruimtelijke constructie waarin vijf videoschermen zijn geïntegreerd. Op deze panoramische reeks schermen spelen zich twee verschillende scènes af: de ene in een Chinees restaurant en de andere in een keuken die duidelijk niet aan de Chinees verbonden is. Zoals gebruikelijk bij het werk van Mik zijn er geen logische verbanden te leggen tussen beide werelden. De kunstenaar creëert `tussenrealiteiten' waarin bestaande conventies op losse schroeven komen te staan.

Reversal Room van Aernout Mik. Bureau Amsterdam, Rozenstraat 59, Amsterdam. T/m 17 maart, di t/m zo 11-17u.

ANS SWART

nVoor de tentoonstelling Weer is mijn moeder liet kunstenaar Ans Swart zich inspireren door de nagelaten dagboeken van haar moeder, waarin het weer van dag tot dag beschreven stond. Op basis van de cryptische en soms poëtische uitspraken van haar moeder maakte Swart twaalf olieverfschilderijen van 90 bij 90 centimeter. Ieder schilderij is, als een kalenderblad, opgedeeld in vakjes die de dagen van de maand voorstellen. Zo is een tijdloos document van een mensenleven ontstaan, waarin het verstrijken van de seizoenen aan het veranderende kleurgebruik is af te lezen.

Weer is mijn moeder van Ans Swart. WG-Expozaal, M.v.B. Bastiaansestraat 28, Amsterdam. 9 febr t/m 3 maart, wo t/m vr 13-18u, za en zo 13-17u.

LAURENT MALHERBE

nAmateurklussers zullen zich rot ergeren als na een dagje doe-het-zelven toch hobbels in de vloerbedekking of gaten rondom de stopcontacten achterblijven. Maar kunstenaar Laurent Malherbe heeft van deze onvolkomenheden juist zijn handelsmerk gemaakt. Zijn provisorische bouwsels bestaan uit restmaterialen die anderen in de vuilcontainer zouden dumpen, zoals overgebleven puin, sloophout en afgedankte meubelen. Malherbe bouwde caravans uit piepschuim of kartonnen dozen en creëerde een wasruimte met besmeurde tegels, oude tl-buizen, een niet passend raam en een vieze wasbak. Zijn beelden leveren een ironisch commentaar op de Nederlandse doe-het-zelfcultuur.

Belle-vue van Laurent Malherbe. Archipel, Vosselmanstraat 600, Apeldoorn. 9 febr t/m 10 maart, do t/m zo 13-17u.

KRITISCHE UTOPISTEN

nOp de tentoonstelling Kritische Utopisten presenteren kunstenaars en architecten hun plannen voor een betere wereld. Zo doet de Britse kunstenaar Nils Norman een voorstel voor een eetbaar stadspark en laat hij zien hoe hij kennis verspreidt door middel van zijn bibliotheekfiets. De Amerikaan Kyong Park wil het desolate centrum van Detroit samen met de achtergebleven bewoners nieuw leven inblazen. En Ocean Earth uit de Verenigde Staten toont aan hoe de energiepolitiek de machtsverhoudingen in de wereld bepaalt. De Nederandse kunstenaars Boris Gerrets en Ronald van Tienhoven filmden de deelnemers op locatie en stelden vier afzonderlijke documentaires samen.

Kritische Utopisten. Stroom, Spui 193-195, Den Haag. 7 febr t/m 27 april, di t/m za 12-17u.

CASPER HOOGZAAD

nIn de afgelopen jaren heeft kunstenaar Casper Hoogzaad honderden boeken volgetekend met figuren in allerlei verschillende houdingen. De personen die hij afbeeldt hebben vaak een melancholieke uitstraling en gaan gekleed in deftige kostuums die naar vroeger tijden en verre landen verwijzen. In Galerie Liesbeth Lips toont Hoogzaad enkele tientallen van deze boeken. Ook maakte hij een wandschildering van twee bij drie meter, die door zijn techniek en kleurstelling doet denken aan oude fresco's. De verf voor dit groepsportret is door de kunstenaar op ambachtelijke wijze vervaardigd.

Schilderijen en tekeningen van Casper Hoogzaad. Galerie Liesbeth Lips, Rochussenstraat 81A, Rotterdam. T/m 10 maart, do t/m zo 12-17u.

En verder

nTekeningen van Erik Andriesse t/m 23 febr in Galerie De Expeditie, Leliegracht 47, Amsterdam; tekeningen en beelden van Jan Sierhuis t/m 3 maart in Galerie Kadans, Maziestraat 13, Den Haag.