Europa wil concurrentie op automarkt

De Europese Commissie wil de macht van autofabrikanten over dealers en garagebedrijven aanpakken. Dat moet gebeuren door meer concurrentie, zodat consumenten kunnen profiteren van lagere prijzen.

Ook supermarkten en internet krijgen een rol, maar de Commissie gaat in dat opzicht minder ver dan verwacht.

Dit blijkt uit een gisteren gepresenteerd plan van de Commissie, waarvan grote lijnen al uitlekten. Het moet – per 1 oktober – gemakkelijker worden auto's in een andere lidstaat te kopen, waardoor de huidige prijsverschillen zullen verminderen. Eerder legde Brussel hoge boetes op aan autofabrikanten die dit verhinderden.

Eurocommissaris Monti (Mededinging) komt wat tegemoet aan bezwaren van grote Europese fabrikanten. Aanvankelijk wilde hij de nieuwe regels alleen toepassen voor autofabrikanten die meer dan 10 à 15 procent marktaandeel hebben. Dat zou producenten als het Duitse Volkswagen en het Franse Renault met grote thuismarkten in een nadelige positie brengen ten opzichte van Amerikaanse en Japanse autoproducenten met relatief kleine marktaandelen. Die zouden dan niet onder de nieuwe regels vallen. In het nieuwe plan vervalt die voorwaarde en vallen alle fabrikanten onder de regels.

De voorstelllen blijven niettemin omstreden. In de Europese Commissie kwam het gisteren bij uitzondering tot een stemming.

Wat internet betreft: de Europese Commissie ziet ervan af autofabrikanten te dwingen aan dealers te leveren die uitsluitend via internet werken. Dit uit vrees voor oneerlijke concurrentie: klanten maken een proefrit bij een `gewone' dealer die veel in z'n showroom investeerde en kopen dan vervolgens de auto bij de internetdealer.

Autofabrikanten kunnen ook niet worden gedwongen aan supermarkten te verkopen. Ze kunnen blijven kiezen voor één exclusieve dealer in een regio, maar deze dealer mag dan wel meer merken voeren en ook `passief' buiten z'n gebied verkopen via bijvoorbeeld supermarkten.

Het plan is een bevoegdheid van de Europese Commissie. Het maakt namelijk een eind aan uitzonderingen (voor de autosector) op de algemene concurrentieregels. Tenminste voor een deel. Lidstaten en Europarlement worden alleen geconsulteerd.

De Duitse bondskanselier Schröder uitte gisteren bij de opening van een Opel-fabriek in Rüsselsheim kritiek op het plan. Volgens hem leiden de nieuwe regels tot een ,,enorm nadeel'' voor de Duitse auto-industrie en tot banenverlies.

De Europese Commissie verwacht geen nadelige effecten op werkgelegenheid.