The Chemical Brothers

Echt briljant zijn de albums van het Britse dance-duo The Chemical Brothers zelden, maar ze bieden steevast volop luchtig vermaak. Ook Come With Us, de vierde cd van Tom Rowlands en Ed Simons, onttrekt zich niet aan het stramien van de voorgaande albums. Opnieuw huurde het duo een grootheid uit de Britse pop in (na onder anderen New Orders Bernard Sumner en Noel Gallagher van Oasis is deze keer de beurt aan de voormalige Verve-voorman Richard Ashcroft) en opnieuw zong Beth Orton een liedje in.

Geen van beide nummers horen tot de uitschieters, vooral het bijna acht minuten voortslepende The Test met Ashcroft is een zeldzaam wangedrocht in de catalogus van de Chemicals, die eens moeten afleren om vocalisten in te huren. Maar daar staan toch weer de nodige momenten tegenover die je doen opveren. De buitengewoon effectieve manier waarop Ortons slaapliedje The State We're In overgaat in de opwekkende ritmes van het dansnummer Denmark moet een overblijfsel zijn van de DJ-sets van het duo en maakt het voorgaande met terugwerkende kracht bijna de moeite waard.

Het mooiste opveermoment is echter Star Guitar, de huidige single: een luchtig, bijna dromerig house-achtig nummer met een slim ingepaste, trance-achtige synthesizermelodie en een gesampeld klinkende, opwekkende zanglijn. Simpele ingrediënten allemaal, die zich enerzijds onttrekken aan het Chemical-geluid zoals wij dat dachten te kennen.

Aan de andere kant zit er in de ritmiek een zekere botheid waarmee een link wordt gelegd naar het `big beat'-verleden van de Chemical Brothers. Hoops kent een verend elektroritme en in My Elastic Eye lijkt het alsof flarden Morricone-soundtracks aan een moddervette baslijn gehecht worden. Met de opruiende danssingle It Began In Afrika bevat Come With Us dus weer genoeg aardigs om de aanhang tevreden te stellen en wellicht onderweg naar de dansvloer wat nieuwe zieltjes te winnen.

The Chemical Brothers: Come With Us (Virgin)