Tabaksfilosoof

De Engelse conservatieve filosoof Roger Scruton, bekend door zijn verdediging van de vossenjacht, zijn heimwee naar ouderwetse loyaliteit, en zijn afkeer van popmuziek, is in opspraak geraakt door zijn bijverdiensten als consultant voor de Japanse tabaksindustrie. Scruton, vorig jaar nog in Nederland voor een lezing bij de Edmund Burke stichting, heeft de academische wereld de rug toegekeerd en leeft van zijn boeken en de inkomsten van een adviesbureau dat hij drijft samen met zijn vrouw.

In de Britse pers is nu een email uitgelekt waarin Scruton aan Japan Tobacco International, een van de grootste tabaksconcerns ter wereld, vraagt of zijn maandelijkse honorarium van 4.500 pond niet kan worden verhoogd met duizend pond. In ruil daarvoor zal hij zijn best doen regelmatig artikelen tegen de anti-rooklobby geplaatst te krijgen in prominente Britse kranten, `sommige daarvan geschreven door RS'.

De filosoof geeft het concern ook het advies, het debat over gezondheid te verleggen naar fast food bedrijven als McDonalds, die `mikken op de jeugd' en wiens producten verslavend zijn, maar ook `in tegenstelling tot sigaretten, een ernstig ontwrichtend effect hebben op sociale relaties en het gezinsleven'.

The Financial Times heeft een column van Scruton stopgezet omdat hij zijn advieswerk voor het tabaksconcern had moeten melden. Scruton heeft geprotesteerd dat hij nooit een geheim heeft gemaakt van zijn adviesbureau. En zijn voorliefde voor traditionele gebruiken als paardrijden en vossenjacht, maakt zijn lobby voor sigaren en andere rookwaren, en zijn hekel aan hamburgers, overigens ook ideologisch begrijpelijk. Het Japanse bedrijf is overigens niet ingegaan op Scrutons salarisvoorstel.