Rumbatá

Dat latin bands met blazers erin niet per se salsa hoeven te bereiden bewijst Cuatro Estaciones de América Latina van Rumbatá. Dit vanuit Nederland opererende orkest o.l.v. Jaime Rodriguez bewees op eerdere cd's dat het het salsa-vak wel degelijk verstaat maar besloot nu maar eens wat hoger te grijpen. Er werden vier componisten aan het werk gezet om samen een suite van een uur te schrijven. In de praktijk ging na een summiere afspraak ieder echter zijn eigen gang. Een wijze aanpak want in plaats van vaag oecumenisch broddelwerk horen we nu stukken die allemaal ergens voor staan.

Zo verloochent Patricio Wang niet dat hij bij de strenge componist Louis Andriessen in de leer is geweest. Door de uitbundige zang van Rodriguez en Beatriz Aguiar klinkt Amor América op tekst van Pablo Neruda desondanks eerder soepel dan onbuigzaam. In La Marea van Juan Pablo Dobal wordt met dezelfde souplesse een ander latin-vreemd element geïntegreerd: de blues. Ook voor de twee andere stukken geldt: dit is inspirerende muziek die de latin-bandmuziek met succes van zijn salsa-clichés ontdoet.

Rumbatá: Cuatro Estaciones de América Latina Munich Records BMCD 329.