Moderne mannen in strakke montage

Op de piano staat een fax en daar rolt een lange strook papier uit: adviezen van Thomas en Paul, zo wordt ons te verstaan gegeven. Het nieuwe cabaretduo Veldhuis & Kemper vindt zichzelf blijkbaar vergelijkbaar met Acda & de Munnik, en denkt bij voorbaat de angel uit de kritiek te halen door daar zelf al in de allereerste minuten van de allereerste voorstelling over te beginnen. Maar zo opvallend is die gelijkenis allerminst – soms klinkt er in de zang van het duo weliswaar een zwakke echo van door, maar verder is er niets volks en rock & rollerig aan deze twee cabaretiers.

Remco Veldhuis en Richard Kemper, de één werkzaam in de tv-productie en de ander in de reclame, doen zich vooral voor als mannen die in prikkelende samenspraakjes en soms ietwat onbestemde liedjes een mannelijke variant van Sex and the city spelen. Ze trekken versierderig conclusies uit de inhoud van het supermarktkarretje van een aantrekkelijke vrouw, klagen over pantykousjes, definiëren verliefdheid als ,,niets meer dan de illusie dat vrouwen van elkaar verschillen'', stellen spijtig vast dat een Wham-clip uit 1984 toch geen goed beeld gaf van hoe het leven later zou zijn, zingen een grappige serie smoezen voor vreemdgaanders en spelen broers die hun besognes uitvechten aan het ziekbed van hun moeder: ,,Ik heb het gevoel dat Linda vreemd gaat – dat doe je toch niet, als vrouw...''

Half zo echt is hier en daar nog onaf, want sommige grapjes blijven onbegrepen hangen, en enkele kwetsbaar bedoelde liedjes lijken ten onrechte niet ironisch bedoeld. Maar dat zijn de zwakke plekken in een strak gesneden montage over het moderne mannenleven, waarin Veldhuis & Kemper zich zo te zien wonderwel thuis voelen.

Voorstelling: Half zo echt, door Veldhuis & Kemper. Regieadviezen: André Veltkamp. Gezien: 30 januari in Klein Bellevue, Amsterdam. Tournee t/m 23 mei. Inl. (020) 6750966 of www.veldhuisenkemper.nl