Máxima's voorbeeld is `la bomba latina'

De bruidsjapon die Máxima vandaag draagt is ontworpen door de Italiaanse couturier Valentino. Juliette Berkhout over de man die ook de bruiden Jackie Onassis en Jennifer Lopez kleedde.

Eigenlijk had Máxima het geheim van de trouwjurkontwerper al verklapt in het Jeugdjournaal-interview van afgelopen zondag: de aanstaande prinses zei zonder aarzelen dat ze de Amerikaanse zangeres Jennifer Lopez, geboren in Puerto Rico, prefereert boven de Australische zangeres Kylie Minogue.

Jennifer Lopez, voor fans als Máxima bekend als J-Lo en ook wel `la bomba latina' genoemd, wegens haar Latijns-Amerikaanse achtergrond en passievolle optredens, trouwde onlangs in een gewaagde jurk van de Italiaanse ontwerper Valentino. Over wie de trouwjurk van Máxima zou ontwerpen was tot dan toe wel gespeculeerd, maar na deze ontboezeming was het niet echt meer een verrassing dat dinsdagochtend een woordvoerster van Valentino Couture Parijs bevestigde dat Valentino inderdaad de ontwerper van Máxima's trouwjapon is. La bomba latina is Máxima's voorbeeld.

Valentino Clemente Ludovico Garavani, zoals de modeontwerper voluit heet, is geen groentje: hij begon in 1959 op zijn 27ste zijn eigen modehuis in Rome. Veel filmsterren die in die tijd in Rome werkten, zoals Sophia Loren en Gina Lollobrigida, ontdekten hem, en anders zorgde hij daar wel voor. Toen Liz Taylor in Rome was voor de opnamen van Cleopatra zag hij in de krant een foto van haar waarop ze een lelijke jurk droeg en meldde zich direct met een rek met 25 jurken bij de villa waar ze logeerde. Ze kocht er acht, bestelde ook een jurk om naar de première te dragen en is tot nu toe klant van hem.

In 1968 droeg Valentino zijn geheel witte collectie op aan een andere trouwe klant, Jacqueline Bouvier Kennedy, en werd door de pers uitgeroepen tot The Sheik of Chic. Toen Jackie in oktober van dat jaar trouwde met Onassis, droeg ze een witte Valentinojurk die alle voorpagina's haalde en de ontwerper wereldberoemd maakte. De filmsterrenklantenkring werd uitgebreid met royalty en politieke royalty: van prinses Margaret tot Farah Diba en de Aga Khan, en weer later Nancy Reagan en Imelda Marcos. En tot op de dag van vandaag wordt oude jetset aangevuld met nieuwe jetset.

Val's Gals

Valentino's societyleven is, kortom, de sleutel tot zijn succes. Time Magazine vatte leven en werk van Valentino Garavani kernachtig samen in twee woorden: Val's Gals. De `meisjes van Valentino' zijn toegewijde fans. Ze zijn niet eens supertrendy. Ze zijn geen ambitieuze zakenvrouwen. Ze zijn zelfs niet de grootste modegekken. In de eerste en laatste plaats zijn ze erg rijk en ze willen er erg rijk uitzien – en erg mooi. Het zijn ladies who lunch en ladies who party. Geen societyfeestje wordt in de bladen verslagen zonder foto's van Val's Gals. Een greep uit de bladen: Halle Berry op een Oscarfeestje in een Valentino jas en jurk, Julia Roberts in een Valentino uit 1982 op de laatste Oscar-uitreiking, Liz Hurley en Claudia Schiffer bij de American Fashion Awards 2000, Portia de Rossi bij de Golden Globes in diverse Valentino's, en talloze jonge tv-sterren als Sarah Michelle Gellar, een nieuwe generatie die in de creaties van de inmiddels oude ontwerper willen worden gezien. Dankzij Val's Gals is er altijd weer verse aanvoer van koninginnen, prinsessen, filmsterren en presidentsvrouwen. Dankzij Val's Gals is Valentino multimiljonair. Zijn goede vriendin Diana von Fürstenberg zei ooit in een interview dat ze bij hem van gouden borden had gegeten. Zelfs Willem-Alexander en Máxima hebben die nog niet in huis, zoals ze in het Jeugdjournaal-interview lieten weten.

Sinds Jackie O. is Valentino er dus ook voor ladies who marry. En dat is niet zo wonderbaarlijk; op je bruiloft wil je er immers op je mooist uitzien, en Valentino staat bekend als een ontwerper die dat laat gebeuren. Hij is nooit vernieuwend, maar maakt gewoon prachtige jurken; hij komt nooit met fashion statements, maar altijd met iets betoverends. Het is een van de laatste couturiers die `iets doet' voor vrouwen. Sharon Stone verklaarde haar liefde voor Valentino aldus: ,,Als het erop aankomt, hoe zie je er dan liever uit: avantgardistisch of op je mooist?''

De ontwerper mag bekend zijn, over de jurk zelf wordt tot op het moment van de trouwerij zelf dus nog druk gespeculeerd. Hoe ziet Máxima er op haar mooist uit? Ongetwijfeld in iets roods en bloots, maar de vraag is of dat wel zo gepast is voor een koninklijke bruidsjurk. Valentino mag dan het middenrif van Jennifer Lopez bloot hebben gelaten op haar trouwdag, Máxima zal meer protocol in acht moeten nemen. De jurk mag dus niet te bloot, niet te strak, niet te kort, niet te doorzichtig en niet te kleurig zijn. Misschien wel spierwit, want zelfs de Noorse Mette-Marit, de koninklijke echtgenote met kind en drugsverleden, droeg bij haar huwelijk een maagdelijk witte bruidsjurk.

Hoe dan ook is Máxima nu Neerlands eigen `bomba latina' en als een van Val's Gals onze hoop op een sprankje meer glamour in het koninklijk huis.