Energiebedrijven gaan vreemd

De stroommarkt liberaliseert, waardoor de marges dalen. Dus boren energiebedrijven nieuwe winstbronnen aan: ,,In 2004 is het te laat.''.

Internet via het stopcontact, je huis beveiligen via het energiebedrijf of het nutsbedrijf de hond laten uitlaten? Terwijl diversificatie allang is afgezworen door het bedrijfsleven, begint de energiesector zijn takels uit te slaan naar sectoren die weinig tot niets met het leveren van stroom of gas te maken hebben.

Nuon doet een proef met internet via het stopcontact en wil deelnemen in een overname van Maastricht/Aachen Airport en het Duitse vliegveld Laarbruch, Delta Nutsbedrijven levert internet via de kabel en via Essent kunnen consumenten worden aangesloten op de meldkamer van een beveiligingsbedrijf.

De voortschrijdende liberalisering maakt het niet alleen mogelijk dat energiebedrijven zich diversificeren, het laat ze ook weinig keuze. De energiebedrijven moeten wel uitbreiden naar andere markten, zegt Rien Wesseling, senior consultant bij Turnkiek, een adviesbureau dat zeer actief is in de sector. ,,De markt staat onder druk door de liberalisering. Er komt meer concurrentie waardoor de marges van de bedrijven onder druk komt te staan. Als de energiebedrijven straks nog dezelfde omzet willen draaien, moeten ze verder kijken dan hun huidige activiteiten.''

De afgelopen jaren kwamen er veel nieuwe spelers op de markt zoals Spark Energy en buitenlandse bedrijven zoals Eon uit Duitsland en Vattenvall uit Zweden. Deze laatste levert bijvoorbeeld ook de groene stroom aan de laatste nieuwkomer op de markt. Koninklijke/Shell, zo werd gisteren bekend, gaat vanaf maart elektriciteit verkopen en hoopt nog dit jaar 40.000 klanten aan zich te binden.

Volgens Wesseling lopen de kleine lokale bedrijven achter omdat zij de slagkracht missen of geen toekomstvisie hebben. Deze bedrijven staan straks met lege handen. In 2003 of 2004 zal de grootste en laatste fase van het liberaliseringproces doorgang vinden als de miljoenen huishoudens ook mogen kiezen van wie zij gewone (grijze) stroom kopen. Nu mogen zij dat alleen voor de groene stroom. ,,In 2004 is de dynamiek over. Als een bedrijf zich tegen die tijd niet heeft gepositioneerd, is het te laat.''

De grote energiebedrijven zijn echter druk bezig. Ze kijken allereerst in eerste instantie naar producten en diensten rond het huis. Essent heeft een detailhandelsdivisie opgericht waarin de afvalverwerking, internet en beveiliging aan de man worden gebracht. De diensten zouden bijvoorbeeld ook een hondenuitlaatservice, de tuinman of het reparaties van dakgoten kunnen inhouden. Essent Retail is druk doende met onderzoeken naar wat de consument wil, maar de klant zal niet worden overvallen door een golf aan niet-energie gerelateerde producten, de weg der geleidelijkheid wordt gekozen om onbegrip te voorkomen. Dus nadat de beveiliging via het stroombedrijf is geregeld, wordt de klant wellicht gevraagd of een verzekering via hetzelfde bedrijf ook niet slim zou zijn.

Het Zeeuwse regionale energiebedrijf Delta is al actief in kabel, internet en afvalverwerking en gaat nu ook vuilnis ophalen. Klanten van Delta krijgen een gratis spaarlamp thuisgestuurd met tips voor energiebesparing, zegt Femke Mackenzy, marketing manager bij Delta. Het moet een klantenbinder zijn, waardoor klanten later wellicht het bedrijf inschakelen voor de beveiliging van het huis en de verzekering via Delta regelen.