DE WEEK

Wat houdt wie

voor de mal? De president had in zijn State of the Union nog niet de oorlog aan de recessie verklaard, of een dag later maakte de Amerikaanse economie een lange neus naar Bush: helemaal geen recessie. In het laatste kwartaal was er geen krimp, maar groei, al was het niet veel. Opzienbarend was dat de prijzen voor het eerst in een halve eeuw daalden. Is Amerika soms bezig Japan met zijn verstikkende deflatie na te bootsen?

Welnee, roept

menigeen. Het Japanse financiële systeem is zo rot als een mispel (al staat Japan, anders dan de VS, niet in het krijt bij het buitenland). Maar de VS worden wel door een ander fenomeen bedreigd, de Special Purpose Vehicles.

Er komen er steeds meer. En al slurpen ze geen benzine, zoals uw SUV, en kunt u er niet mee rijden, gulzig zijn ze ook. Enron weefde een fenomenaal ingewikkeld web van zulke vehikels, SPV's geheten, waarin het tegen kunstmatig hoge prijzen zijn verlieslijdende activa onderbracht. De opbrengst telde het zonder blikken of blozen op bij zijn winst.

Deze agressieve vorm van boekhouden, waarbij riskant geworden activa buiten de balans worden geparkeerd, heeft zich in de jaren negentig als een olievlek verspreid. Zakenbanken, gewone banken, pensioenfondsen, verzekeraars, misschien wel de hele financiële wereld zit er tot haar nek in. Verzekeraars doorgronden niet eens de risico's die ze geacht worden af te dekken, zo ingewikkeld slim zijn de constructies. Toezicht is er niet. Volgt op het debacle van Enron een financiële lawine, die haar weerga niet kent?

Ze blijven intussen

maar omvallen: grote Amerikaanse bedrijven. Deze week was Global Crossing aan de beurt, een wereldwijde aanbieder van breedbandnetwerken. Wie volgt?

Linda Lay verdedigde

op tv haar man. Huilerig, dat wel. Nooit, maar dan ook nooit had haar eerlijke, fatsoenlijke echtgenoot iets verkeerds gedaan. Niets, maar dan ook niets had de topman van Enron van de trucs afgeweten waarmee het bedrijf zichzelf naar de kelder joeg. Tot nog geen twee of drie dagen vóór het als een kaartenhuis instortte en Enron, eens de darling van Wall Street, het grootste bankroet uit de geschiedenis op zijn naam schreef.

De Rekenkamer van het Amerikaanse Congres voert intussen de druk op vice-president Cheney op. Als hij blijft weigeren openheid van zaken te geven over zijn contacten met Enron toen hij zijn energieplan maakte, daagt de Rekenkamer hem voor het gerecht. Bush liet in zijn toespraak voor het Congres de naam Enron geen enkele keer vallen. Maar almaar dichter komt het schandaal bij het Witte Huis.

Had Louis V. Gerstner Jr.

maar bij Enron de leiding gehad, zullen misschien velen in de VS heimelijk denken. Deze week nam hij afscheid. In zeven jaar heeft hij met harde hand IBM terug aan de top gebracht. Wat hem niet zinde, daar brak hij mee, al moest hij er tienduizenden personeelsleden voor ontslaan, onder wie een hoogzwangere vrouw en een man in coma.

KLM, wegens

11 september zwaar aangeslagen, zoekt personeel. U durft weer te vliegen. Ook andere Europese luchtvaartmaatschappijen boeken meer passagiers.

De Europese Commissie won een belangrijke slag in de lucht. De advocaat-generaal van het Europese Hof van Justitie vindt dat de bilaterale verdragen tussen lidstaten en de VS inderdaad onwettig zijn. Als het Hof diens advies overneemt, wat doorgaans gebeurt, zal in Europa een fusiespektakel in de luchtvaart losbarsten. KLM dan eindelijk toch met British Airways?

Duitsland raakte

door een tik van de Europese Commissie bezeerd. Het kreeg een `vroege waarschuwing' om zijn begrotingstekort niet uit de hand te laten lopen. Het zoekt nu, ondanks een vermaning uit Brussel dat niet te doen, steun in Parijs voor een meerderheid in Europa tegen die tik. De koehandel rondom de euro is begonnen, bedreigt misschien straks de euro en misschien zelfs de EU zelf.

In de supermarkt

geeft u teveel uit. Komt doordat u meent dat de euro een gulden is. Fietsen, snackbars en hotelkamers zijn scherp in prijs gestegen. Parkeermeters het scherpst. Misbruik van de euro, zegt de Consumentenbond. Die zelf zijn tarieven met een veelvoud verhoogde. Wie neemt wie in de maling?