De jongens achter Wilde mossels

De regisseur van Wilde mossels noemt zijn film een aardappelwestern. Maar het is, meent Dana Linssen, pure rock 'n' roll in de polder.

De mooiste anekdote op de dvd van Wilde mossels komt van acteur Frank Lammers, die vertelt hoe hij tijdens een van de laatste draaidagen 's avonds moest spelen en op de motor vanuit Zeeland naar Rotterdam werd gebracht en van daaruit met een vliegtuig naar Groningen.

Verder zorgt hij vooral voor droogkomisch commentaar, zoals in dit geval: ,,Hollywood in de polder.'' Ook in triviale details in de overtreffende trap is hij goed. Als regisseur Erik de Bruyn aanvult dat de bassiste van de band Nashville Pussy, met wie ze de bewuste opname maakten, iets van 2 meter 3 lang is en nogal uit haar hum was, omdat ze relatieproblemen had met haar man, de roadie van de groep, dan weet Lammers dat ,,ze inmiddels in een andere band speelt''.

Het zijn een beetje jongens onder elkaar, Lammers, De Bruyn en editor J.P. Luijsterburg, die de commentaartrack van De Bruyns debuutfilm volkletsen. Wilde mossels was in 2000 openingsfilm van het Nederlands Filmfestival en won daar de KNF-prijs van de Nederlandse filmkritiek en die van de CJP-jongerenjury. Een mooie combinatie.

De Bruyn wil zo informatief mogelijk zijn, raakt dan van zijn stuk van Lammers die bijvoorbeeld klaagt dat zijn broer uit de film is gesneden en dan komt Luijsterburg met een technisch aanvullende opmerking waarom. Meestal omdat de scène te lang was, het verhaal ophield, of niet goed genoeg. Al zijn er als we regisseur De Bruyn moeten geloven ook vooral `darlings' gekild (een lange aan Claude Lelouches Un homme et une femme herinnerende autorit bijvoorbeeld, van hoofdpersoon Leen en zijn moeder, met wie hij in een half-incestueuze verhouding is verwikkeld).

Ze zijn een beetje als de drie hoofdpersonen Leen (Fedja van Hûet), Daan (Lammers) en Jacob (Freek Brom), die wat rondhangen, dromen, maar nooit de Zeelandbrug over komen. Die broer van Lammers zit overigens nog wel in de outtakes, de gesneuvelde scènes, waarvan een half uur met commentaar van de regisseur op de goed verzorgde dvd is opgenomen. Hij speelt een visser die het ruim van een schip ingaat om daar te doen wat mosselvissers op hun vrije zaterdagmiddag graag met een `lekker dieng' doen. Echt waar, want De Bruyn, die zijn jeugd in Zeeland doorbracht, observeerde een dergelijke scène al eens tijdens zijn tienerjaren. Ook zíjn broer mocht even meedoen, als schipper die opeens Van Hûet op een motor over zijn hoofd ziet vliegen, waarschijnlijk de bekendste scène uit de film.

De dvd van Wilde mossels is alweer even uit, en mag een voorbeeld zijn voor de hele trits Nederlandse dvd's van de oogst van 2001 die er nu aan zit te komen. Naast de film, de genoemde commentaartrack en outtakes, staan er ook een ruim een half uur durende `making of' op (al had die wel wat meer aan elkaar gepraat mogen worden) en een interview met de regisseur, gemaakt door het filmprogramma Stardust. De clip van de filmhit Lekker dieng van de Zeeuwse band Nuff said (in de film gespeeld door de filmband Paelingvet) staat er ook op en die is net zo energiek als de film en een stuk leuker dan de tamelijk suffe trailer (jonge man eet appel en kijkt naar personeelsadvertenties in de krant; zou u naar die film gaan?).

Voor twee `DVD Awards' komt de schijf nu in aanmerking, bij de jaarlijkse prijsuitreiking volgende week voor de beste dvd's die in de Benelux zijn uitgebracht, die voor `Beste DVD Nederlandstalig' en voor `Beste DVD Nederlandse productie'. Het winnen ervan zou een aardige impuls kunnen zijn voor de dvd van een van de origineelste, brutaalste, fantasievolste en beeldrijkste films die er de afgelopen tijd in Nederland is gemaakt. Een aardappelwestern noemt de regisseur hem zelf, maar het is meer, Wilde mossels is pure rock 'n' roll in de polder.

Wilde mossels (te huur op dvd, Prime Time Entertainment).