Wegener bindt strijd aan met PTT Post

De Interlanden Spreigroep, een volle dochter van uitgeversconcern Wegener, gaat de concurrentie aan met Koninklijke PTT Post. Vanaf april zal Interlanden beginnen met de brievenbusbezorging van direct mail, sponsored magazines en niet-tijdgebonden post.

Dit heeft Interlanden-directeur R. Dekker vanmorgen bevestigd. Voor de nieuwe activiteiten wil Interlanden 5.600 nieuwe bezorgers aantrekken. Dekker verwacht het eerste jaar een marktaandeel van ,,enkele procenten'' te kunnen behalen.

De markt voor zakelijke, geadresseerde post heeft een waarde van 200 miljoen euro en een volume van ongeveer 800.000 stuks. Interlanden mikt vooral op de financiële, de reis- en de automobielbranche als mogelijke klanten.

Als huis-aan-huis-bezorger van gratis weekbladen en ongeadresseerd reclamedrukwerk beschikt Interlanden al over een distributienetwerk en 25.000 bezorgers, voor het grootste deel scholieren. Bij de 5.600 nieuwe bezorgers denkt het bedrijf vooral aan herintredende WAO'ers, oudere scholieren en studenten, die met een grote mediacampagne gelokt moeten worden. Interlanden streeft binnen een jaar naar een volledige landelijke dekking en zal voorlopig op vrijdag en zaterdag bezorgen. Op die dagen bezorgt ook de PTT het zakelijke drukwerk.

PTT Post krijgt steeds meer concurrentie op het vrije deel van de postmarkt. Naast Interlanden staan onder andere het nieuwe postbedrijf SandD, Deutsche Post-dochter Selectvracht klaar om tot de markt toe te treden, waarop MailMerge al actief is.