Ryanair wil Europa's grootste worden

De Ierse prijsstunter in het luchtverkeer, Ryanair, vliegt binnenkort op Nederland. Concurrent KLM bestrijdt dat Ryanair goedkoper is. ,,Absoluut onzin.''

De tomatensoep en de broodjes beenham waren op kosten van Eindhoven Airport. De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair, die gisteren de nieuwe route Eindhoven-Londen Stansted presenteerde, vanaf 4 april, staat immers te boek als een `no frills' club die alleen vervoert. Wie extra's wil, moet betalen ook een luchthaven krijgt van Ryanair niets cadeau.

De directeur van het vliegveld, Bart de Boer, liep vergenoegd rond. ,,We zijn zeer verheugd over de komst van Ryanair'', zei hij. Eindhoven heeft een veel groter belang bij Ryanair dan omgekeerd. Het regionale vliegveld moest vorig jaar een fikse aderlating ondergaan door het faillissement van Base Airlines, dat Eindhoven als basis gebruikte. Het aantal passagiers liep hierdoor in 2001 terug van 335.000 naar 282.000. De Boer rekent erop dat de dagelijkse vlucht door Ryanair naar Stansted met een Boeing 737-800 (189 stoelen) Eindhoven weer kan brengen op het niveau van 2000.

Of de route ook werkelijk een succes zal worden is de vraag. Caroline Green, directeur reserveringen van Ryanair, gaf gisteren ronduit toe dat er geen haalbaarheidsonderzoek is gedaan. Zijn er zoveel potentiële passagiers in Eindhoven en omgeving? Ze wist het niet, maar liet doorschemeren dat bij tegenvallende resultaten Ryanair de verbinding zal heroverwegen. ,,Wat voor vliegveld is Rotterdam eigenlijk'', vroeg ze nieuwsgierig.

Ryanair wil klanten naar Eindhoven lokken met een laag tarief: vanaf 59 euro voor een enkeltje Stansted. Op een groot bord zette Green het verschil met de KLM uiteen. De KLM zou 307 euro rekenen voor een enkele reis op het traject. Een woordvoerder van de KLM noemde dit vandaag ,,absolute onzin'' en zegt dat het gangbare tarief 119 euro is voor een retour. ,,Daarmee zijn we dus één euro duurder dan Ryanair, maar dat is bij hen het goedkoopste ticket. Ze hebben ook duurdere tarieven. Bovendien heeft de passagier bij ons alle rechten. Is een vlucht vertraagd of geannuleerd, dan heb je recht op een maaltijd of zelfs een hotelovernachting. Ryanair heeft één vlucht per dag, en als die uitvalt mag de passagier het zelf uitzoeken'', aldus de woordvoerder.

KLM-Exel, een onafhankelijke `branding partner' van de KLM, voert drie keer per werkdag een retourvlucht uit op Stansted en tweemaal daags (maandag tot en met vrijdag) op Heathrow. KLM Exel richt zich hiermee vooral op de zakelijke markt en is niet bevreesd voor de concurrentie.

In bedrijfsmatige termen denkt Ryanair vooral winst te kunnen halen uit een zeer snelle terugkeer. Binnen 25 minuten na aankomst uit Stansted moet het toestel al weer zijn vertrokken. Is het mogelijk een Boeing 737-800, gesteld dat de machine vol zit, in minder dan een half uur uit en in te laden? Vliegvelddirecteur De Boer vindt dat ook tamelijk optimistisch. ,,Maar misschien zit het toestel wel niet vol'', zei hij gisteren.

Ryanair is de grootste van de zogenoemde `budget airlines' in Europa. De Ierse prijsstunter is, na Easyjet (van en naar Schiphol), de tweede goedkope luchtvervoerder die op Nederland vliegt. Ryanair kondigde gisteren elf nieuwe bestemmingen aan. Ryanair gaat ervan uit in 2002 tien miljoen passagiers te zullen vervoeren. Het bedrijf plaatste vorig week een order bij Boeing voor honderd nieuwe 737-800 toestellen met een optie op nog eens vijftig. Een optimistische Green pochte gisteren dat Ryanair in 2006 de grootste in Europa zal zijn.

De crisis die het vliegverkeer na 11 september doormaakt is aan de goedkope maatschappijen voorbijgegaan. Ook voor 2002 zijn de verwachtingen goed.