Banken: toezicht STE te duur

De Nederlandse banken vinden dat de Stichting Toezicht Effectenverkeer (STE) te duur aan het worden is. Om die reden willen zij de huidige systematiek van de financiële bijdrage op de helling zetten. ,,Wij zijn voor een bonus-malusregeling: partijen die problemen veroorzaken, waardoor de STE meer werk heeft, zouden daar dan ook extra voor moeten betalen'', zegt Hein Blocks, directeur van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). De beurswaakhond is voor zijn inkomsten afhankelijk van heffingen die worden opgelegd aan de effectenbranche.

In 2000 heeft de STE een nieuw systeem ingevoerd van heffingen aan de effectensector. De bijdrage van beursfirma's wordt sindsdien grotendeels bepaald door het ,,effectengerelateerde inkomen van de instellingen'' [hoeveel wordt er verdiend met effectenhandel]. Een van de gevolgen van deze aanpak is dat grote effectenhuizen, met name de grootbanken, een hogere contributie betalen aan de STE. Een grote bank betaalt gemiddeld een paar miljoen euro aan heffingen aan de beurswaakhond.

,,De kosten van de STE zijn de afgelopen jaren zeer snel gestegen'', zegt Blocks van de NVB. ,,In 2000 zat de STE nog op het niveau dat vergelijkbaar was met buitenlandse toezichthouders, maar het budget blijft groeien.'' In 2000 had de STE een begroting van 19,45 miljoen euro. Vorig jaar bedroeg die 25,36 miljoen euro.

In de loop van dit jaar krijgt de STE er bovendien nieuwe taken bij en zal dan Autoriteit Financiële Markten gaan heten. Hierdoor zal de begroting van de toezichthouder verder uitdijen. De controle op goede consumentenvoorlichting bij financiële producten wordt een van de nieuwe verantwoordelijkheden van de STE. ,,Dat heeft een maatschappelijk karakter. Die activiteit zou bijvoorbeeld door de overheid gefinancierd kunnen worden'', zegt Blocks.

Dat vindt ook J. Stam, voorzitter van de Vereniging van commissionairs in effecten. Hij gaat nog verder. ,,Het toezicht op voorkennis raakt vaker de beursgenoteerde bedrijven zelf, waarom zouden wij voor die activiteit moeten betalen? De inkomsten van de STE waren vorig jaar hoger dan de uitgaven. Wij hebben daarom vorige week in een brief om reductie gevraagd dit jaar.'' Stam vindt verder dat de kosten voor het toetsen van bestuurders omlaag moeten. ,,Dat kostte eerst 1.863 euro, maar dat bedrag is fors opgetrokken tot 3.181 euro.''

De STE zegt in gesprek te zijn met Financiën, waaronder de toezichthouder valt, over het heffingensysteem vanwege het nieuwe takenpakket.