Alchemie

KPN en PricewaterhouseCoopers (PwC) kunnen elkaar een handje geven. Op meerdere vlakken komen de bedrijven elkaar tegen.

De telecomadviseurs van PwC zitten al een tijdje vanuit hun kantoorramen het weer te bestuderen. Immers, onder meer KPN heeft, sinds bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer de zweep hanteert, het leger prijzige consultants de deur gewezen. PwC heeft daarom een groot aantal van deze `bankzitters' een vertrekpremie aangeboden.

Aan de andere kant maken de accountants van PwC overuren. De jaarrekening van KPN moet binnenkort een handtekening krijgen van deze rekenmeesters. En gezien de herwaarderingen van de bezittingen, met name van het mobiele belbedrijf, is dit geen sinecure. Met het uurtje-factuurtje van de accountants zit het wel snor.

Maar er is nog meer dat beide bedrijven bindt. Een kopgroep van KPN-managers is ontevreden over de bronzen handdruk die Scheepbouwer hun heeft gegeven. De groep heeft daarom advocaat Oscar Hammerstein als een alchemist in de arm genomen om de handdruk in goud te laten veranderen.

Het lijntje is kort. Eén van de ontevreden KPN-managers zal ongetwijfeld de telefoon hebben gepakt om de getroffen PwC-consultants te informeren over deze Amerikaanse aanpak om meer geld af te dwingen. Samen de buit delen? Of samen een adviesbureautje beginnen? Als alchemie van brons goud kan maken, kan een manager ook wel in een adviseur veranderen.