Voorkeur Beeldende kunst

Lothar Baumgarten

De Duitse kunstenaar Lothar Baumgarten (1944) reisde maandenlang per trein en auto langs de spoorlijnen van alle verschillende Noordamerikaanse spoorwegbedrijven. Sommige spoorlijnen functioneren nog, andere zijn al lang geleden in onbruik geraakt. Hun namen herinneren aan de Indiaanse stammen en hun grondgebieden: Poughkeepsie Bridge & Railroad, Lackawaxen & Stourbridge, Mohawk & Malone. Welluidende namen zijn het, die met hun polyfonie een `aroma van geografie' verspreiden (Baumgarten) en die er tegelijk aan herinneren dat met ieder nieuw deel van het spoorwegnet de Indianen verder werden verdreven. Over de confrontatie tussen twee werelden, van de eerste bewoners van het Noord-Amerikaanse continent en van de pioniers die naar het Westen trokken, gaat de tentoonstelling Carbon in De Pont, Stichting voor hedendaagse kunst in Tilburg. In meer dan 100 foto's voert Baumgarten de beschouwer over onverwoestbare stalen spoorwegbruggen, enorme viaducten, diamantvormige, gelijkvloerse kruisingen van spoorlijnen van twee verschillende bedrijven. Maar ook laat hij een landschap met grazende koeien zien, mistflarden boven de Mississippi, ijzeren sporen overwoekerd door kniehoog gras, wilde paarden bij de Southern Pacific Transportation Co. en besneeuwde dennenbomen in Sheep Creek, Glacier County. Bij de tentoonstelling is een boek uitgekomen.

Lothar Baumgarten: Carbon t/m 9 juni in De Pont, Stichting voor hedendaagse kunst, Wilhelminapark 1, Tilburg. T/m 9 juni. Dizo 11-17 uur. Tel. (013) 5438300.

`Soo Line Railroad and Burlington Northern Railroad, Platine Diamond'. Foto Lothar Baumgarten

Trade

Trade is een grote internationale fototentoonstelling met circa 150 werken van 60 bekende fotografen en kunstenaars die zoveel mogelijk aspecten van de handel belichten. De expositie in het Nederlands Foto Instituut concentreert zich op de internationale materiële cultuur en het daarmee verbonden levensgevoel. De beursvloer, de reclamewereld, de productie en distributie van goederen, maar ook kinderarbeid en milieuvervuiling komen aan bod.

Trade. T/m 3 maart in het Nederlands Foto Instituut, Witte de Withstraat 63, Rotterdam. Di-zo 11-17u.

Willem Brakman

In 1998 vatte schrijver Willem Brakman (1922) het plan op om al zijn boektitels van een schilderij of tekening te voorzien, die de essentie uitdrukt. Zo krijgt het woord een bijpassend beeld, zo wordt de roman of het verhaal een schilderij. Het zijn geen illustraties die Brakman maakt, maar schilderijen die een grote mate van expressie bezitten. Brakmans dubbeltalent komt mooi aan de orde op een expositie in het Rijksmuseum Twenthe in Enschede.

Willem Brakman tussen woord en beeld. T/m 17 febr in Rijksmuseum Twenthe, Lasondersingel, Enschede. Di-zo 11-17u.

Ilja Repin

Hij portretteerde schrijvers en componisten, maar schilderde ook genrestukken, landschappen, historische of aan de actualiteit ontleende taferelen zoals De Wolgaslepers, een loflied op een stel heroïsche sloebers, gehuld in lompen, onder een vredig gekleurde hemel. Zo'n 50 doeken en 35 tekeningen van Ilja Repin (1844-1930), de lieveling van de Russische schilderkunst, zijn nu voor het eerst in het westen, in het Groninger Museum te zien.

Ilja Repin (1844-1930): het geheim van Rusland t/m 7 april in het Groninger Museum, Museumeiland 1, Groningen. Di t/m zo 10-17u.

En verder

Van Picasso tot Tápies, Hoogtepunten van de Spaanse kunst uit de 20e eeuw t/m 17 febr in het Gemeentemuseum Den Haag, Stadhouderslaan 41, Den Haag di t/m zo 11-17u; Kees Maks t/m 21 april en Retrospectief Manuel Alvarez Bravo t/m 10 febr in de Kunsthal, Museumpark, Westzeedijk 341, Rotterdam. Di-za 10-17u, zo 11-17u; Winters van Weleer. Sneeuw en ijs in het Mauritshuis t/m 3 maart in het Mauritshuis, Korte Vijverbeg 8, Den Haag di-za 10-17u, zo 13-17u; Streamline: The Dawn of Tomorrow/American Design `30-'55 t/m 24 febr Stedelijk Museum, Paulus Potterstraat 13, Amsterdam. Dag 11-17u. .