Verlies 2 mld voor AOL Time Warner

Het Amerikaanse AOL Time Warner, het grootste mediaconcern ter wereld, heeft in het laatste kwartaal van 2001 het verlies fors zien toenemen. Dat komt, behalve door een daling van de advertentie-inkomsten, door een omvangrijke afschrijving op investeringen in onder meer de telecomsector.

Dit heeft de onderneming – onder meer eigenaar van nieuwszender CNN, internetaanbieder America Online en filmstudio Warner Bros – gisteren bekend gemaakt. Het verlies nam in het vierde kwartaal toe tot 1,8 miljard dollar (ruim 2 miljard euro), tegen iets meer dan 1 miljard dollar in dezelfde periode vorig jaar. In dit cijfer is een afschrijving van 1,7 miljard dollar verwerkt op investeringen in Time Warner Telecom en Hughes Electronics en bovendien 45 miljoen dollar aan integratiekosten die verbonden zijn aan de grootste fusie ooit.

Zonder deze afschrijvingen en ook zonder rentebetalingen en belastingen mee te nemen kwam de `kale winst' (ebitda) 14 procent hoger uit op 2,8 miljard dollar. AOL Time Warner slaagde er namelijk in de daling van de advertentie-inkomsten ruimschoots te compenseren door onder meer een toename van het aantal internetabonnees met 6,5 miljoen.

Bestuursvoorzitter G. Levin zei in een toelichting voor beleggers dat zijn bedrijf er ook bij economische tegenwind in slaagt om zeer winstgevende producten te maken zoals de films Harry Potter & The Sorcerer's Stone en The Lord of the Rings.