Tuerlings als slagroom op een mislukte taart

Hoeveel is flauwekul in het kwadraat gedeeld door de wortel van de onzin plus het priemgetal van de pretentie? Uitkomst: één voorstelling Melting the Solid Outlines of I. van danser Gavin Louis in het programma Angelo senza Angelo van dansgroep Raz. Zijn naar new age neigende fascinatie voor wiskunde en kwantumfysica werd op toneel vertaald in flarden en fracties van teksten over atomen, klonen, tijd, ruimte, vierde dimensies en diepzinnige kloonvragen als `hoe zag je oorspronkelijke gezicht er voor de geboorte uit?'.

Het getroubleerde denken van Louis Gavin grijpt voor een deel terug op The Tao of Physics van Fritjof Capra en klinkt geleerd. Maar op het podium verzandt het in een brij van gewichtigdoenerij. Op de video, een mix van Star Wars en de onderwaterreclame van Ben, lopen teksten door het beeld die de scène en het verhaal duiden (man kloont zijn dode geliefde). Ondertussen kronkelen de dansers wat op de plaats of roepen ze drietalige ongein in de microfoon.

Louis begaat de denkfout dat wanneer je gedachtes door elkaar monteert in verschillende media, de voorstelling als vanzelf wel theater zal worden. Maar nee, knikkebollen is het resultaat ondanks de mooie slowmotion-filmpjes onder water, ondanks de soms lekkere beats van de muziek. Hij aapt te veel de voorstelling Oratorio van zijn Raz-chef Hans Tuerlings na die ook stond te goochelen met teksten, microfoonstandaards, verrijdbaar licht en beweging. Dat was alleen interessanter en ook deze avond blijkt Tuerlings' inbreng toch weer de slagroom op de mislukte taart.

Tuerlings keert verrassend genoeg terug naar de zuivere beweging en doet dat in het duet Nessun nome nessun cognome weer meesterlijk.

Bij Tuerlings gaat schoonheid altijd samen met verval, niets staat bij hem los van het tegendeel. Een lyrisch gestrekt been wordt gevolgd door een schijnbaar ongecontroleerd schudden en vallen en een lieflijke lift heeft een ordinaire bilkneep tot gevolg. Timing en dosering zijn perfect, de humor en de anti-esthetiek passen wonderwel op de gevoelige pianoklanken van o.a. componist Jeroen van Vliet. In Ellah Nagli en Simon J. Rowe vond hij zeer goede vertolkers van zijn ogenschijnlijk terloopse vocabulaire.

Choreograaf Tuerlings roept zichzelf graag en vaak uit tot danshater, in Nessun nome nessun cognome brengt hij meer dan een glorieuze ode aan de moderne dans.

Dansgroep Raz met Angelo senza Angelo. Gezien 22/1 Schouwburg Tilburg. Tournee t/m 19/4. Inl: 013-583 5929 of www.raz.nl