Italië: pas op voor valse onderdelen vliegtuigen

De Italiaanse luchtvaartautoriteit ENAC heeft luchtvaartmaatschappijen vandaag opgeroepen alle reserve-onderdelen te onderzoeken die zijn gekocht via het bedrijf Panaviation of daar mee verbonden bedrijven.

De officiële waarschuwing is het resultaat van een recent onderzoek waaruit blijkt dat Panaviation vervalste certificaten gebruikte. Tweedehands vliegtuigonderdelen werden op die manier verkocht alsof ze splinternieuw waren.

,,We hebben de waarschuwing gestuurd naar alle luchtvaartmaatschappijen en onderhoudsbedrijven, in totaal meer dan driehonderd'', aldus een woordvoerdster van Ente Nazionale per l'Aviazione Civile.

De fraude kwam eerder deze week aan het licht tijdens onderzoek naar vliegtuigongelukken. Een van die ongelukken, die in verband werden gebracht met mogelijk falende apparatuur, was dat in Genua in februari 1999. Het vliegtuig had net een revisie van de remmen achter de rug. Maar Italiaanse onderzoekers constateerden gisteren dat de remmen in orde waren en wijten het ongeluk, waarbij vier mensen omkwamen, aan een fout van de piloot.

Ook het neerstorten van een verkeerstoestel van American Airlines vorig jaar november boven de wijk Queens in New York, waarbij 265 mensen om het leven kwamen, in inmiddels door de FBI gerelateerd aan de Italiaanse firma. Dat onderzoek is echter nog niet afgesloten.

Vorige week zijn zes mensen gearresteerd. Ze worden verdacht van zwendel en het in gevaar brengen van de veiligheid. Vier van hen werkten bij het Panaviation, de andere twee bij de Italiaanse vliegtuigmaatschappij Meridiana. Bij elkaar zouden ze vele duizenden reserveonderdelen hebben gekocht of gestolen.

De onderdelen werden daarna opgeknapt en met forse winst doorverkocht. Afgelopen weekeinde nam de politie containers vol onderdelen in beslag die in Rome en Napels klaarstonden om verscheept te worden naar de VS. In de hangar van het bedrijf stonden zes Airbus-toestellen die rijp waren voor de sloop, maar illegaal gestript werden door onbevoegde monteurs.

Een van de advocaten van de verdachten zei gisteren dat luchtvaartmaatschappijen zelf verantwoordelijk zijn voor montage en kwaliteitscontrole van vliegtuigonderdelen. Dat is volgens de advocaat niet de taak van de tussenhandelaar.

De advocaat liet overigens in het midden of Panaviation met vervalste certificaten handelde, maar sloot uit dat vliegtuigongelukken in verband zouden kunnen worden gebracht met Panaviation.