H&M te duur

De resultaten van het Zweedse kledingconcern Hennes & Mauritz (H&M) staan in scherp contrast met die van luxegoederenproducenten die soortgelijke kleding in een hogere prijsklasse op de markt brengen. De Zweedse warenhuisketen rapporteerde gisteren een stijging van de operationele winst met 45 procent, terwijl het Franse LMVH (Louis Vuitton, Kenzo) bijvoorbeeld zei dat zijn winst met 25 procent zou dalen. Tijdens de economische inzinking lijken de consumenten de voorkeur te hebben gegeven aan goedkopere alternatieven. Maar voor H&M was het makkelijker om goed voor de dag te komen, omdat zijn winst in 2000 was gedaald als gevolg van een verkeerde gok op de terugkeer van de hippiemode. Het wordt lastiger om ook dit jaar zo'n opzienbarende groei te verwezenlijken. Die overweging, plus de vraagtekens die H&M zelf zet bij zijn expansie in de VS, kunnen de indrukwekkende beurswaardering in gevaar brengen.

H&M wordt verhandeld op een koers-winstverhouding van ongeveer 36, terwijl dat cijfer bij zijn meest vergelijkbare concurrent, het Spaanse Inditex/Zara, op ongeveer 34 ligt. Deutsche Bank schatte onlangs dat het bedrijf een groei van de winst per aandeel van meer dan 20 procent per jaar moest laten zien om de koers van het aandeel te rechtvaardigen. En dat zou slechts mogelijk zijn als het concern de komende tien jaar zo'n 1.800 winkels in de VS opent en het succes van Gap evenaart. Maar op grond van wat H&M zelf heeft gezegd over zijn expansieplannen in de VS is dat uiterst onwaarschijnlijk.

Daarom lijkt de koers overgewaardeerd, ook al is dat niets nieuws. De aandelen van H&M zijn al enige tijd zeer in trek, schijnbaar ongeacht de prestaties van het bedrijf. Daardoor willen sommige beleggers misschien hun aandelen vasthouden, maar potentiële kopers worden er niet door gestimuleerd. Als zij op zoek zijn naar een bedrijf met internationale groeiperspectieven in deze sector, zijn ze beter af bij Inditex, dat iets goedkoper is en een bedrijfsmodel heeft dat zich sneller kan aanpassen aan veranderingen op de markt.

Onder redactie van Hugo Dixon. Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld