Euro stuwt omzet supermarkt

De supermarkten hebben afgelopen maand sterk geprofiteerd van de invoering van de euro. De omzet steeg in januari met ruim 10 procent, tegen gemiddeld 6 procent in de laatste maanden van vorig jaar.

,,Mensen hebben hun salaris in guldens gekregen, maar een aantal geeft de euro's nog uit als guldens'', geeft directeur Joop Holla van onderzoeksbureau GfK Panelservices als verklaring.

Vooral marktleider Albert Heijn deed in de eerste weken van 2002 goede zaken. Het detailhandelsbedrijf zag volgens GfK een omzetstijging van 14 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De groei bij de supermarkten vlakt volgens Holla deze en volgende week wel weer duidelijk af: ,,Wellicht zat een aantal mensen met smart op het salaris te wachten.''

Volgens GfK heeft Laurus (Super de Boer, Edah en Konmar) als enige keten geen garen gesponnen bij de gulheid van de consument. De verkopen bij Laurus daalden juist met 10 procent. De zogeheten discounters zoals Lidl en Aldi hebben hun omzet daarentegen wel in de eerste weken zien stijgen.

Het grootste non-food detailhandelsbedrijf in Nederland, VendexKBB, laat weten dat het geen vergelijkbaar effect ziet. ,,Bij duurdere producten let de consument beter op de prijs en gaat hij omrekenen in guldens,'' verklaart een woordvoerder van het concern (onder andere Vroom & Dreesmann, Hema, Bijenkorf, Dixons en Kijkshop): ,,Lager geprijsde artikelen, zoals van supermarkten, gooit hij toch tamelijk gedachteloos in het winkelwagentje.''

Uit een enquête van Gfk blijkt dat 78 procent van de Nederlanders al is gewend aan de euro. Twintig procent verwacht daarvoor nog vijf maanden nodig te hebben en 2 procent een jaar.