Consumentenbond trekt prijzen op

De Consumentenbond heeft zijn administratie- en verzendkosten onlangs drastisch verhoogd. De belangenvereniging, die een keur aan boeken, gidsen en productstudies aanbiedt, heeft sommige tarieven sinds de overgang op de euro met meer dan 100 procent opgetrokken.

De bijdrage in de administratie- en verzendkosten voor speciale uitgaven bedraagt momenteel 2,50 euro, 57 procent meer dan een jaar geleden. Een vergelijkbare verhoging is ingevoerd voor gidsen en boeken. De eenmalige verzendkosten voor meerdere producten tegelijk zijn verhoogd naar 3,75 euro, een stijging van 136 procent.

De ConsumentenGeld-gids is 18 procent duurder geworden voor leden. Niet-leden betalen 15 procent meer dan vorig jaar. Het lidmaatschap van de bond is met 37,94 euro 4,5 procent duurder geworden.

In de campagne `Euromonitor' verzet de belangenvereniging zich fel tegen prijsverhogingen in de samenleving als gevolg van de euro. De euro zou volgens de Consumentenbond niet mogen leiden tot extra prijsstijgingen voor consumenten. Zo is dat afgesproken in het Nationaal Forum ter introductie van de euro.

Deze week presenteerde de vereniging daar een zwartboek over. Daarbij riep de Consumentenbond minister Zalm van Financiën en minister De Vries van Binnenlandse Zaken op in te grijpen bij gemeenten die hun parkeertarieven met gemiddeld 9 procent hebben verhoogd.

Tegelijkertijd heeft de Consumentenbond een beroep gedaan op kartelautoriteit Nma om de cd-branche, fietsenbranche en de prijsstelling bij videotheken te onderzoeken. De bond baseert zich daarbij onder meer op de vele klachten die bij haar binnenkwamen over de prijs van een dagfilm, die in veel gevallen van 3,40 euro naar 4,00 euro zou zijn gestegen, een prijsstijging van 18 procent.

Een woordvoerder van de Consumentenbond wijt de prijsverhogingen bij de vereniging zelf aan een combinatie van factoren. Voor abonnees van de ConsumentenGeld-gids zal de dienstverlening worden uitgebreid. Voor de stijging van de contributie verwijst de bond naar de inflatie.

De grootste stijging, namelijk van de portokosten, is volgens een woordvoerder doorgevoerd om dichter in de buurt van de kostprijs te komen. De bond verzendt naar eigen zeggen nog steeds onder de kostprijs.

Sommige tarieven die op de internetpagina van de Consumentenbond staan, zijn bovendien niet correct. De prijzen van losse nummers van de Consumentengids stijgen voor niet-leden met 6,5 procent. Bladen die gelijk in prijs blijven, dus niet worden gecorrigeerd voor inflatie, bieden volgens de woordvoerder ,,een meevallertje''.