Computer is fantastisch hulpmiddel 1

Dr. Dap Hartmann geeft perfect aan wat er mis is in zijn artikel `Schop de computer snel de klas uit' (NRC Handelsblad, 26 januari). Maar zijn conclusie is wel erg kort door de bocht.

Ik wil het anders formuleren. Haal die computers uit die veelal kleine lokaaltjes, waar leerlingen bij elkaar zitten en helaas vaak bezig zijn met zaken die ze thuis ook kunnen doen. Zet die computer in de klaslokalen en laat de docent hem gebruiken bij zijn lessen.

Maar dat eist studie van die docent. Hij zal software moeten zoeken en moeten bestuderen, zodat hij daarmee zijn lessen beter kan geven. En die software is er, voor wat betreft wiskunde, wel degelijk. Als ik het voorrecht had nu nog te mogen lesgeven, dan stond in mijn lokaal een computer met een groot scherm, goed zichtbaar voor alle leerlingen en kon ik hun vele onderwerpen uit de wiskunde veel mooier, sneller en duidelijker uitleggen dan ik het ooit met het krijtje heb kunnen doen. En de programma's, die daarvoor nodig zijn, zijn er. Alleen, je moet wel even zoeken. Kijk eens op de site van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en zie wat ijverige docenten in hun vrije tijd voor hun leerlingen hebben gemaakt.

Maar kijk ook eens over de grenzen. Programma's als Maple en Derive vormen een ideaal hulpmiddel bij de lessen, zijn helaas lang niet gratis maar verschaffen, na grondige studie, uitstekende hulpmiddelen bij de lessen. Helaas wordt deze waardevolle software nauwelijks in ons onderwijs gebruikt.