Britse markt voor post geheel vrij in drie stappen

Consignia, het semi-geprivatiseerde Britse staatspostbedrijf, verliest zijn monopolie. De officiële toezichthouder, Postcomm, heeft besloten in de hele postmarkt concurrentie toe te laten.

Vanaf april mogen particuliere bedrijven al zogeheten bulk mail, grote volumes identieke poststukken voor zakelijke doeleinden, gaan bezorgen. Vanaf 2004 gaat de rest van de markt open voor de concurrenten van Royal Mail en Parcelforce, de twee belangrijkste bezorgdiensten van Consignia, dat tot januari vorig jaar nog The Post Office heette. De volledige liberalisering moet in 2006 zijn voltooid. Dan kan ook de postbode in theorie concurrentie krijgen.

Het initiatief valt samen met vergelijkbare initiatieven op Europees niveau, die echter nog in een vroegere fase verkeren en niet voor 2009 in werking treden. Vooral Frankrijk verzet zich tegen het vrijmaken van de markt, zoals Zweden en Nederland willen.

Postcomm-voorzitter Graham Corbett zei dat e-mail en de toename van zakelijke stukken de traditionele postmarkt radicaal veranderen. ,,Het huidige postmonopolie geeft klanten niet de service die ze willen en slaagt er niet in kosten te beheersen. De meest effectieve manier om dat te veranderen lijkt ons dat [Consignia] echte concurrentie krijgt'', aldus Corbett.

Maar Consignia noemde het besluit ,,een langzaam doodvonnis'' en zei dat het nu al een miljoen pond (1,6 miljoen euro) per dag verliest op briefbestellingen. Politici en vakbonden vrezen voor extra banenverlies. Ook denken ze dat Consignia zich om kosten te besparen vooral op grote steden zal richten en nog meer postkantoren op het platteland zal sluiten.

Het bedrijf zei geschokt te zijn door de haast die de overheid met de liberalisering maakt. Minister Patricia Hewitt, verantwoordelijk voor de posterijen, zei deze week dat het uitblijven van verbeteringen onder meer het gevolg is van de ,,Victoriaanse managementpraktijken'' bij Consignia, dat 1,2 miljard pond moet bezuinigen.

Onder Blair is het postbedrijf een NV geworden die voor honderd procent eigendom is van de staat.

Twee bedrijven die nu al experimenteren met eigen bezorging van zakelijke post, TPG-dochterbedrijf TNT en Hays, zullen over twee maanden vermoedelijk als eerste de markt betreden.