Tijdelijke dip bestedingen tv-reclames

De bestedingen aan televisiereclames zijn in 2001 met 6 procent gedaald tot 681 miljoen euro. Voor 2002 wordt echter een omzetstijging verwacht van 45 miljoen euro. Nederlanders kijken steeds meer tv.

Dat maakt Spot, de brancheorganisatie voor verkoopmaatschappijen van zowel commerciële als publieke televisieomroepen, vandaag bekend in het Financieel Jaarverslag Televisiereclame 2001.

De daling ten opzichte van het jaar 2000 werd vooral veroorzaakt door de uitzonderlijk hoge omzetgroei van 14 procent in dat jaar, door de ICT-hausse en de sportevenementen. De reclamebestedingen in 2001 lagen ruim boven die van 1999. ,,De trend is stijgend'', aldus Spot-directeur P. van Niekerk. ,,Ondanks de ramp in New York, waardoor veel reclamecampagnes zijn geannuleerd, was de omzet in de tweede helft van 2001 weer stabiel. Het laatste kwartaal hebben we zelfs weer groei gerealiseerd. Het medium groeit door.''

In de eerste helft van 2000 zonden ICT-bedrijven en de conjunctuurgevoelige auto- en uitzendbranche minder reclamespotjes uit. Daar stond tegenover dat verzekeringen, overheid, energiebedrijven en supermarkten juist meer gebruik zijn gaan maken van tv-reclame. Belangrijke nieuwkomers waren bedrijven als de landelijke dagbladen en de landmacht, die via tv-spotjes respectievelijk abonnees en personeel probeerden te werven. De levensmiddelen en kruidenierswaren domineren niet meer de tv-reclame.

Doordat televisie-exploitanten door de grotere variatie aan adverteerders minder afhankelijk zijn geworden van één branche, zijn de omzetverwachtingen voor de nabije toekomst volgens Spot stabieler. ,,Het vertrouwen in het medium televisie onder adverteerders is groot'', aldus Van Niekerk. De kijktijd bereikte in 2001 een record van 2 uur en 47 minuten per dag, 4 minuten meer dan het jaar ervoor. Ter vergelijking: aan dagbladen besteden consumenten gemiddeld 25 minuten, aan internet 9 minuten en aan het lezen van tijdschriften 7 minuten.

Naast de Olympische Winterspelen en het Wereldkampioenschap Voetbal, zal ook de koninklijke bruiloft bijdragen aan de toenemende reclamebestedingen van dit jaar. Volgens productmanager R. van Santen van de STER is er ,,een goede vraag'' naar reclamezendtijd op de dag van het huwelijk. Een halve minuut zendtijd om 14.00, vlak na het huwelijk, kost 49.000 euro. Normaal kost een spotje op dat tijdstip, rond Studio Sport, de helft. Het duurste spotje dat ooit werd verkocht was 70.000 euro, tijdens de halve finale Nederland-Italië in 2000.