KLM zoekt weer stewards

Het gaat beter met de luchtvaart. In de cijfers die KLM morgen presenteert, zal dat nog niet zichtbaar zijn. Maar KLM zoekt wel al personeel voor de zomer.

Een dag voor KLM de resultaten over de maanden na september bekendmaakt ziet het er weer zonnig uit voor de luchtvaartmaatschappij. Zo zonnig dat de luchtvaartmaatschappij het voorbeeld van de reisbureaus volgt en geen werktijdverkorting meer aanvraagt. Vanaf 3 februari mogen de KLM'ers weer hele weken gaan werken, mede dankzij ,,een licht herstellende vraag naar vervoer'', aldus een KLM-woordvoerder.

De luchtvaartmaatschappij is de afgelopen drie maanden 1.200 arbeidsplaatsen kwijtgeraakt, zonder mensen te ontslaan. Daarbij zijn mensen verzocht in deeltijd te gaan werken, verloven en vakantiedagen op te nemen en sabbaticals te nemen. ,,We hadden een te ruime broek, die hebben we inmiddels in weten te snoeren'', zegt de KLM-woordvoerder. Oorspronkelijk zou het dubbele aan arbeidsplaatsen geschrapt worden. Intern wordt inmiddels uitgekeken naar tweehonderd extra stewards en stewardessen om de piek deze zomer op te vangen.

De periode na de aanslagen in september zou de ergste luchtvaartcrises overtreffen, maar enkele maanden later staan ook de andere Europese luchtvaartmaatschappijen er relatief goed voor. Deels zelfs beter dan voor de aanslagen op 11 september. Het passagiersvervoer naar het Midden-Oosten bracht in de afgelopen week bijvoorbeeld 3,1 procent minder op dan het jaar daarvoor. Maar de week voor de aanslagen in september lagen de verdiensten van de Europese luchtvaartmaatschappijen in deze regio 3,9 procent onder het niveau van een jaar eerder.

Ook de World Tourism Organisation, een organisatie van de Verenigde Naties die het toerisme bevordert, relativeerde gisteren de effecten van de aanslagen. De organisatie maakte bekend dat het internationale reisverkeer het afgelopen jaar met ruim een procent gedaald is. Daarin zijn de effecten van de aanslagen, de mond- en klauwzeercrisis, de dure dollar (die het toerisme naar de VS remde), de economische crisis in Argentinië en de onrust in het Midden-Oosten verwerkt. Daarbij was 2000 een extreem goed jaar voor het toerisme.

Luchtvaartanalisten zeggen dat de directe effecten van de aanslagen inmiddels zo goed als verdwenen zijn. Blijft over: de economische teruggang, waardoor mensen minder snel geneigd zijn verre en dure reizen te maken. Luchtvaartmaatschappijen staan er weliswaar minder goed voor dan begin vorig jaar. Maar de omstandigheden zijn inmiddels veel gunstiger. De bedrijven hebben de benodigde bezuinigingen tot in het extreme kunnen doorvoeren: van gedwongen ontslagen tot het bezuinigen op kranten. Ze kregen daarbij steun van de overheid om de eerste klappen op te vangen. Daarbij trekt het passagiersvervoer aan en dalen de kerosineprijzen.

Helaas voor KLM zijn alle positieve vooruitzichten nog niet in de cijfers over het derde kwartaal te ontdekken. Analisten schatten dat KLM een verlies van tussen 130 en 150 miljoen euro bekend zal maken. In 2000 maakte het bedrijf in het derde kwartaal nog een winst van 4 miljoen euro bekend. ,,Ook het vierde kwartaal zal voor KLM verliesgevend zijn'', zegt analist Andre Mulder van effectenbank Metzler. ,,Dat is altijd het geval, maar het zal voor het eerst zijn dat het derde kwartaal het vierde in verlies overtreft. Ook British Airways zal binnenkort bloedrode cijfers bekendmaken'' KLM werkt tijdelijk samen met British Airways en inmiddels wordt voor KLM opnieuw gespeculeerd op een uitgebreidere samenwerking met de Britten. Ook wat dat betreft is het in de luchtvaart weer zoals het was.