`In bioscopen zie je kinderfilms'

In de films van Catherine Breillat gaat het vaak over seksualiteit. Volgens de Franse regisseur is seks een belangrijke concurrent van religie.

De Franse regisseur Catherine Breillat is met twee films in Rotterdam, Brève Traversée en A ma soeur (Fat Girl). Net als in Romance, de beroemdste film van Breillat (geboren 1948), gaat het in de twee nieuwe films over seksualiteit. Breillat ontwart net niet het kluwen van gewekte verwachtingen, gewenst gedrag en onaangepast verlangen dat daarbij hoort. Plagerig precies toont ze tegenstrijdigheden. Beide films eindigen met een schokkende verrassing. In de wereld van Breillat kan een verkrachting tederder zijn dan een leugentje.

Uw twee nieuwe films gaan over ontmaagding, in Fat Girl die van twee meisjes, in Brève Traversée die van een jongen.

,,Ontmaagding is een heel emotioneel onderwerp, dat het verschil tussen wat de maatschappij je leert en wat je zelf wil. Daar moet iedereen mee in het reine zien te komen. Elena, het mooie meisje in de film, weet dat de Italiaanse student die haar verleidt niet voor eeuwig van haar zal houden. Ze heeft die illusie nodig.''

Welke rol speelt schoonheid in uw films? Fat Girl gaat over twee zusjes van wie de een heel mooi is en de ander heel dik.

,,De meisjes zijn voor mij even mooi, maar bezitten een ander soort schoonheid. Het jonge dikke zusje, Anaïs, voelt zich thuis in haar lichaam. Elena is makkelijker om naar te kijken. De meeste mensen die naar de film kijken denken dat ze zich met Anaïs identificeren, maar zelfs Anaïs projecteert zichzelf in Elena. Iedereen wil aantrekkelijk zijn en mensen verleiden. Iedereen heeft daar veel voor over, zelfs dingen die je nog niet aan je beste vriendin zou vertellen.

,,Ik denk dat Elena meer last heeft van haar schoonheid dan Anaïs van de hare. Anaïs wordt niet gehinderd door de blikken van anderen. Elena is steeds bang dat ze niet meer aan de huidige esthetische norm voldoet. Mooie meisjes denken altijd dat ze niet mooi genoeg zijn.''

Brève Traversée is uw eerste film waarin een jongen de hoofdrol speelt. Hij wordt op een veerboot naar Engeland ontmaagd door een oudere vrouw.

,,Mannen worden altijd als verleiders getoond en bijna nooit als verleidelijk. Dat wilde ik nu eens proberen. Vrouwen verlangen net zo naar mannen als mannen naar vrouwen. De acteur die Thomas speelt was heel boos toen ik hem vroeg net als Marlene Dietrich een sigaret te roken. Hij wilde geen femme fatale zijn.''

Vooral de verlegenheid van de jongen is erg mooi.

,,Toen ik de kleurcorrecties van de film deed, zei de grader tegen me dat het gezicht van Thomas veel te rood is in de scène waarin hij net met de vrouw naar bed is geweest. Hij wilde niet geloven dat Thomas bloosde.''

Wordt het verschil tussen mannen en vrouwen alleen cultureel bepaald. Is er geen biologische component?

,,Er is geen verschil in verlangen. De menselijke seksualiteit is een heel nieuw fenomeen. Mensen die de liefde bedrijven bevinden zich in een staat van euforie, ze denken dat alleen zij bestaan en wat zij doen belangrijk is. Het is een metafoor voor de eeuwigheid. Seks is in die zin een concurrent van religie. Het is iets transcendents.''

In Brève traversée is de seks tamelijk vreugdeloos.

,,Thomas gaat naar bed met een Engelse vrouw die erg geremd is. Ik denk dat hij zelf wel een goede minnaar zal worden. Hij is sensueel maar toch puur.''

Beide films eindigen met een gebeurtenis die al het voorgaande op zijn kop zet.

,,In Fat Girl eigenlijk niet. Er gebeurt precies wat de meisjes willen.

Maar wat je echt wil en wat je denkt dat je wilt zijn niet noodzakelijk hetzelfde. Het leven is ingewikkelder dan het vervullen van verlangens.''

Was het moeilijk de acteurs voor Brève Traversée en Fat Girl te vinden.

,,Ja. Iedereen wil in films spelen, maar niet in de mijne. Ik maak films voor volwassenen. In de bioscopen kun je nu alleen films zien voor kinderen.''

Brève Traversée do 31 19.45 Venster 3. Fat Girl do 31 22.15 Venster 3.